Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Utan att ha gjort det förut gav jag mig på att byta bromsslangar fram på 740 1990 och återanvände de befintliga nipplarna på rörsidan. Efter luftning var det läckage på den ena sidan där slang och rör möts. När jag anslöt rör till ny slang märkte jag att den nippeln gick trögare in i den nya slangen.

Jag gissar att jag trätt i nippeln fel och skadat gängorna genom att forcera in den i slangen. Nu vet jag inte vad som krävs för att få skarven tät. Behövs ny nippel? Jag antar att röret måste kapas då för att ersätta den och att röret då även måste konas om, eller finns det något alternativ? Är omkoning något som en amatör som jag rimligen kan utföra eller behöver proffs utföra jobbet? Vilken typ av kona ska det vara?

Jag är osäker på vilken nippel som passar. Skulle denna från Biltema passa?

På Biltema finns även flera olika koningsverktyg. Är någon av den lämplig?

Det är också oklart för mig vilket material bromsröret är gjort av. Jag vore tacksam om någon kan identifiera materialet på bilden och svara på frågorna.
Bilagor
IMG_1457.jpeg
IMG_1457.jpeg (2.06 MiB) Visad 694 gånger
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000046554

Den har jag, och använt ett gäng gånger. Fungerar helt ok, lite åt det otympliga hållet för att kona på plats, men det går utan större problem. Gör bra konor som fungerar och håller tätt, helt klart värd sina 299kr.
Jag fick perfekt kona första försöket.................... Men gjorde det klassiska misstaget att glömma att trä på nippeln först, så det var bara att kapa röret igen och göra om :-D

På bilden ser det f.ö. ut som att du har rensat gängorna på nippeln, ja... Vilken nippel du ska ha vågar jag inte säga, kommer inte ihåg alls om det är 1 eller 1.25mm stigning....
Tack för svaren.

Är det någon som kan se om nippeln ser skadad ut i gängorna?

Stigning på gängorna hade jag inte tänk på. Vad kan det vara, eller beror det på vad som sitter på slangsidan?

Jag mätte totallängden på befintlig nippel till 17 mm och nyckel till den är 11 mm. På Biltema fann jag endast en nippel som har de måtten och den har 1 mm stigning.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]