Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Czelious
#1566107
Hej! Har läst lite på forumet men inte hittat nått som löser mitt problem..

Det började med att alla lampor i bilen blev disco och bilen laddade ur varje gång jag körde efter jag laddade batteriet fullt.

Jag köpte en generator på skroten (wild card) funkade ej, bytte laddningsregulatorn och kolen mellan dessa 2 generatorer I olika kombinationer utan framgång.

Beställde en "ny" från bildelsbasen som stod som OK, har nu satt i den och det Laddar fortfarande inte som det ska.

FELSÖKNING:
Mätning mellan B+ på generator och jord på generator - 11.6V på tomgång, 13.6V vid gas.

Mätning B+ och B- på batteri - går neråt på tomgång, slutade mäta vid 10.3V och går upp till 12.5V igen vid avstängd.

Zummer mätningar:
B+ mellan batteri och generator har kontakt.
Jordpunkt i bilen och generator har kontakt.
Chassi av bil och av generator har kontakt.
Laddningslampan lyser vid tändläge 2 och av när bilen är på.

Batteriet är ca 1 år gammalt.

Mätningar är gjorda med bil av och på med halvljus samt fläktar på max med max värme (kom ej upp i arbetstempo dock)

Någon som har några tips? Känns lustigt om alla har fel på laddningsregulator eller kol, speciellt en som står som OK på bildelsbasen.

Generatorerna är Denso 100A 14V

Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
#1566110
Czelious skrev:Det började med att alla lampor i bilen blev disco och bilen laddade ur varje gång jag körde efter jag laddade batteriet fullt.
Vad menar du med detta?
Lyser alla lampor i instrumentet med tändning på?
Lyser ingen med tändning på?
Lyser någon med tändning på
Lyser laddningslampan med tändning på
Lyser laddningslampan med tändning av
Det är ju inte meningen att vi ska behöva gissa oss till vad du menar.
Alla lampor i instrumentet tänds t.ex om remmen till generatorn går av
av Czelious
#1566130
Anledningen till att jag inte gick in på detta mer var för att jag ansåg det orelevant eftersom det inte är detta jag direkt frågar om, men kan kanske förstå om det är intressant ifall något gått sönder kanske, jag kommer inte ihåg exakt men alla lampor blinkade i instrumentpanelen när jag körde bilen (hände 2 gånger) och slutade efter man knackade ganska hårt på generatorn.
Hände också att bilen bara körde till batteriet var urladdat och sen dog ett par gånger.

Den stora frågan är just varför efter andra gången jag byter generator laddar den bara 11.7V på tomgång och 13.6V med gas och batteriet går ändå neråt till iaf vad jag såg ca 10V när det borde vara generatorn som driver bilen efter man startat?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1566229
Om inte varningslamporna funkar som dom ska (laddningslampan i synnerhet) funkar inte generatorn heller. Så visst är frågorna relevanta..
av Czelious
#1566248
Jo men som jag skrev i original posten så funkar laddningslampan som den ska efter generator byte men laddningen verkar inte fungera. (men kanske borde förtydligat att alla lampor fungerar som dem ska, tills batteriet är slut då såklart).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1566280
Czelious skrev:alla lampor fungerar som dem ska, tills batteriet är slut då såklart).
Ok, då ska det fungera till generatorn. Laddningslampan är tänd med tändning på, och den slocknar när motorn startar. Är remmen till generatorn ordentligt sträckt? Generatorn går otroligt tungt när den laddar mycket, det kan förklara all den laddar vid låga varv men inte vid högre. Där ska sitta en jordkabeln mellan motorblock och generator. Den behövs inte alltid, men om generatorn är helt gummi upphängd måste du ha den. Prova med en startkabel mellan generator och batteri minus

Dock inte rödtjut och whisky Skickat fr&ari[…]

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]