Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 37jim13
Tja, Har en volvo 945 med B230FD original som jag nu utbytt till en helt vanlig B230F.
Men ibland vägrar den starta, Får hålla på starten i kanske 1 minut och då hostar den igång och sen går den klockrent. Har även en tendens att dö under färd och får exakt samma symptom samt att den ibland får relativt hög tomgång.¨

Är det boxarna som är fel då de egentligen är för b230fd? all hjälp och tips uppskattas
Användarvisningsbild
av lennarte
När man byter motor bör man ta med all utrustning omkring, om man inte vet exakt vad man gör. Det skiljer ganska mycket mellan F och FD. Du bör ha en del felkoder på avgasreningen, då F motorn inte har PulsAir eller EGR. Detta kan göra att motorn går i ett "feläkert" läge och t.ex temp.givaren för motorstyrningen inte fungerar. Boxarna "sätter" då motor temperaturen till +20° oavsett yttertempratur. Med just startsvårigheter vid kallt väder som följd.
av 37jim13
@lennarte, Okej, För vissa dagar har den inga start svårigheter alls men vissa så är de som beskrivet. Sen nu har jag avgasläckage innan katt och då tändes ''lambda'' lampan, Kanske den som gör så motorstyrdonet inte vet vad den gör med tanke på att de inte är rätt för motorn till att börja med
Användarvisningsbild
av lennarte
När miljölampa tänds finns felkoder på avgasreningen. Läck (även mycket små) mellan LMM och Lambdasond brukar ge felkod 2-3-2 eller 2-3-1 Här är en länk till "vår egen" sida om detta
viewtopic.php?f=57&t=31891#p209323
Här är en länk till en PDF sida.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... XmiqdOOdX4
av 37jim13
@lennarte, Och det kan göra så min bil får dom symptomen jag beskrev?
Tänkte mer på om detta är ett seperat fel eller om båda tillhör varandra om du förstår
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är inte lätt att peka på en punkt när motorn är ändrad, börja med att sätta motorn i original skick, d.v.s original boxar, spridare LMM och liknande som ska sitta på den just den motor du har nu. Det finns 3 versioner av styrsystem på 740 med B230F, en årmodell 86 - 88, en på 88 - 90 och en på 91-92. 940 med B230F tror jag är samma (kan skilja på boxarna) som 740 88 - 90, sen finns ju FB och och då FD också, systemen är liknande (utom 740 91 - 92) men det kan vara svårt att få det att fungera med en blandning. Om man inte vet exakt vad man ska ha. Det finns listor på nätet om vilka boxar man kan anväda till dessa motorer, skiljer oftast bara på dom 3 sista siffrorna.
Sedan, ska du besiktiga bilen kan det bli tvärstopp då -94 och frammåt har hårdare avgasrening krav
av 37jim13
Okej, listade ut att tomgången var konstigt pga av givaren som sitter på spjällhuset glappade.

Men får fortfarande ”lambda” lampan men inga felkoder är lagrade, när man kör bilen kan den helt plötsligt tvär dö, precis som de blir när man får soppatorsk, bara att dumpa kopplingen så startar den o går klockrent tills det händer igen, verkar bara hända när lambda lampan är tänd
Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]