Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Vad jag förstår finns det bara en plugg i bakaxeln på S90-98, hur är tanken att man byter olja enklast. Suga ut och sedan fylla till det rinner ut?

Visst finns det både nivåplug och töm-plugg på M90-lådan?
M90n har två pluggar, inga konstigheter.

Inte rört diffen på min 960 men vad jag ska förstå finns endast en påfyllningsplugg och den sitter uppepå diffen, alltså kan man inte fylla tills det droppar ut utan måste mäta upp rätt mängd olja först.

EDIT: Hittade en guide (på engelska).

https://www.brickboard.com/RWD/volvo/11 ... k_960.html
Kör till gamla bron till/från Hisingen mot Kungälv, bind ett tråg under bakre stötfångare och ta bort pluggen. Kör försiktigt ut på bron och vänta på broöppningen. När bron öppnar rinner oljan ut. När bron sedan stänger har du oljan i tråget och kan fylla i ny. Enkelt och bra 😁😁😇🤢
Bra förslag där ulf965!.
Ett annat förslag är att helt enkelt skruva av kåpan och då får man ut all olja och samtidigt kan man då rengöra silen som oljan flödar igenom (krondrevet "pumpar# upp oljan till silen som sitter i locket).
Aldrig haft med drivaxlar eller diff att göra på multilink men det kanske är lite annourlunda med dräneringshålet. På tidiga stela axlar så sitter det väl en plugg mitt i under, medans på typ 940 så är det lägsta hålet om jag inte missminner mig. Iaf så luktar det ju ut av helvete med oljan så man vill inte gärna spilla eller få det på sig (kläderna går inte att tvätta ur) vilket är något man bör tänka på innan man lossar hela kåpan.

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]