- mån 23 okt 2023, 01:14
#1558633
Tjenare,
Jag har en 940 -94, B230FD+AW71L.
Här om dagen tändes motorlampan och vid kontroll hade jag felkoder:
2-3-1 = Lambdareglering
2-2-1 = Adaptiv lambdareglering dellast
Jag nollade felkoderna, har kört ca 30 mil och idag tändes lampan igen med de två lambdakoderna kvar. Som jag tolkar detta försöker motorstyrningen kompensera för vad den upplever som alltför mager bränsleblandning (i praktiken blir blandningen alltså för rik).
Bilen går normalt utöver hög tomgång. Framför allt märks det när man kallstartar, är det kallt ute ligger varvet då strax över 2000 för att sen sjunka med stigande motortemp. Hög tomgång ibland även med varm motor, så jag gissar att tomgångsventilen kärvar och behöver rengöras och smörjas eller bytas ut. Men den tar ju sin luft "efter" luftmassemätaren så det borde väl inte kunna påverka?
Hittar inga avgasläckor, syns eller hörs inget uppenbart på insugssidan heller men måste kanske till startspray eller liknande för att hitta. Sista steget är väl själva lambdasonden. Har en helt ny orginallambda för FD liggande på hyllan men vill inte börja byta delar på vinst och förlust.
Noterar även lite hög förbrukning, inget extremt men definitivt mer än bilen borde dra utifrån hur jag kör, så något måste i alla fall vara tokigt.
Jag har en 940 -94, B230FD+AW71L.
Här om dagen tändes motorlampan och vid kontroll hade jag felkoder:
2-3-1 = Lambdareglering
2-2-1 = Adaptiv lambdareglering dellast
Jag nollade felkoderna, har kört ca 30 mil och idag tändes lampan igen med de två lambdakoderna kvar. Som jag tolkar detta försöker motorstyrningen kompensera för vad den upplever som alltför mager bränsleblandning (i praktiken blir blandningen alltså för rik).
Bilen går normalt utöver hög tomgång. Framför allt märks det när man kallstartar, är det kallt ute ligger varvet då strax över 2000 för att sen sjunka med stigande motortemp. Hög tomgång ibland även med varm motor, så jag gissar att tomgångsventilen kärvar och behöver rengöras och smörjas eller bytas ut. Men den tar ju sin luft "efter" luftmassemätaren så det borde väl inte kunna påverka?
Hittar inga avgasläckor, syns eller hörs inget uppenbart på insugssidan heller men måste kanske till startspray eller liknande för att hitta. Sista steget är väl själva lambdasonden. Har en helt ny orginallambda för FD liggande på hyllan men vill inte börja byta delar på vinst och förlust.
Noterar även lite hög förbrukning, inget extremt men definitivt mer än bilen borde dra utifrån hur jag kör, så något måste i alla fall vara tokigt.
Kör 240 DL -86 och 960 3.0 -97