Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare,

Jag har en 940 -94, B230FD+AW71L.

Här om dagen tändes motorlampan och vid kontroll hade jag felkoder:
2-3-1 = Lambdareglering
2-2-1 = Adaptiv lambdareglering dellast
Jag nollade felkoderna, har kört ca 30 mil och idag tändes lampan igen med de två lambdakoderna kvar. Som jag tolkar detta försöker motorstyrningen kompensera för vad den upplever som alltför mager bränsleblandning (i praktiken blir blandningen alltså för rik).

Bilen går normalt utöver hög tomgång. Framför allt märks det när man kallstartar, är det kallt ute ligger varvet då strax över 2000 för att sen sjunka med stigande motortemp. Hög tomgång ibland även med varm motor, så jag gissar att tomgångsventilen kärvar och behöver rengöras och smörjas eller bytas ut. Men den tar ju sin luft "efter" luftmassemätaren så det borde väl inte kunna påverka?

Hittar inga avgasläckor, syns eller hörs inget uppenbart på insugssidan heller men måste kanske till startspray eller liknande för att hitta. Sista steget är väl själva lambdasonden. Har en helt ny orginallambda för FD liggande på hyllan men vill inte börja byta delar på vinst och förlust.

Noterar även lite hög förbrukning, inget extremt men definitivt mer än bilen borde dra utifrån hur jag kör, så något måste i alla fall vara tokigt.
Du har förmodligen en luftläcka någonstans mellan LMM och Lambdasond. E.v trasig slang i vevhusventilationen, tomgångs motor. FD motorn har dessutom PulsAir och EGR som kan fela. Du kan testa om tomgångsmotorn och en del andra delar fungerar med diagnostik boxen
Tog tag i detta för en dryg vecka sedan. Rev ner allt på insugssidan. Mycket oljekladd och sot, troligen pga igensatt vevhusventilation. Gjorde rent allt omsorgsfullt. Gamla insugspackningen var trasig på flera ställen och väldigt spröd, så trodde att jag var något på spåret där. Monterade ihop allt med nya packningar och det blev även en ny tomgångventil då rengöring och smörjning av den gamla inte hjälpte. Nu är tomgången perfekt.

Har kört ca 70 mil nu och samma två felkoder kom precis tillbaka. Jag har försökt känna runt grenrör och downpipe men kan varken känna att det skulle blåsa ut i någon packning eller se några sotavlagringar. Syns inte heller någon läcka under bilen vid kallstart. Finns det en avgasläcka måste den vara oerhört liten.

Läge att byta lambdasond? Utifrån koderna känns det ju dock som att den gör sitt jobb korrekt?
Hur många mil har lamdasonden gått?. Jag skulle ha bytt den. Motorstyrenheten försöker felkompensera vid trasig sådan och under "normala" väderförhållanden kan man köra med denna trasig utan att man upplever att bilen går speciellt dåligt. Om du har möjlighet att komma åt att mäta på den under tiden motorn går, kan du med Voltmeter se att om den reglerar. Styrspänningen skall vandra mellan 0,3- 0,7 V. Har sonden fyra kablar, är de vita för värma motståndet i den och skall ha ett fast ohm-värde. I de grå- och svarta ledarna går styrsignalen. Köp gärna en av Bosch kvalité, då undviker du överraskningar.
Ingen aning hur gammal den är faktiskt. Har dokumentation ett par år tillbaka från förra ägaren men ingen lambdasond mer där. Så kan vara både orignal från -94 och en eftermarknads med några år på nacken.

Har en Volvo original till FD liggande som jag köpte på mig för några år sedan så kan ju testa att skruva dit den också.

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]