Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Köpte nu för många år sedan en gammal volvo 740 gle -89 som nu gått 15000 mil ungefär(knappt inkörd) av en gammal gubbe där den stått i garage större delen av sitt liv med trippar till sommarstället på somrarna.
Under dom 8 år jag haft den så har jag kört sparsamt och nästan enbart på somrarna(blev en vinter i brist på annan bil).
I år har den körts väldigt lite då jag lyckats sparka liv i min gamla saab 900 T16 från -91. Den är lite trimmad och efter ett omfattande svets jobb (hela framvagnen var bortrostad, fanns knappt några länkarmsinfästningar kvar) så är den nu rätt OK även om CE lampan och turbon läcker lite olja.
Så nu innan vintern så brukar jag ta in de andra bilarna jag har och linolja in dom inför vintern(volvon bor i ett utomhus tält) och göra en vanlig service.
Nu när jag bytte tändstift på volvon så är dom blöta och svarta, hela vägen upp på gängorna. Saabens som borde vara katastof i jämförelse ser mycket bättre ut. Går volvon fett eller vad kan det vara? Det enda problemet jag har är att den går ojämnt när den är kall på tomgång men gasar man till lite snabbt upp till ca 2000 rpm så försvinner det problemet. Den ryker inte och går bra i övrigt.
Saabens stift är betydligt äldre och gått mycket längre, flera tusen mil medans volvons kanske gått max tusen mil.

Bild

Saabens är det vänstra, jag tycker det ser mycket finare ut än volvons rätt svarta och dyblöta stift :-(
Bild
Det nedre vänstra är ett modernare stift som håller i 6000 - 10000 mil. Dom 2 andra är "vanliga" stift som håller i 2000 - 3000 mil. Men det bara om man kör "optimalt" alltså inte kör småsträckor med många stopp. Varje gång du startar upp en motor bör du köra några mil, annrs blir inte hela motorn ordentligt uppvärmd
Det vänstra är ca 15 år gammalt och har gått många tusen mil och det har suttit i saaben som gått snart 26 tusen mil. Volvons stift är bara ett par år gamla och har gått under tusen mil.
Varför är dom så pass blöta eller är det normalt på dessa bilar? Går den fett? Lambda lyser inte och vet inte om några andra fel heller på den.
Saabens stift ser mycket finare ut tycker jag, det borde vara tvärtom då saaben har fel på lambdan och lite andra fel som gör att den inte går som den ska.
Gjorde en lite video för att visa hur den går. Frågan är vart oljan kommer ifrån, borde den inte ryka blårök om den läcker olja, den ryker inget alls och går bra i övrigt, förutom vid kallstarter där den går lite ojämnt.
lennarte skrev:Oljan på gängorna kommer utifrån, olja på isolatorn kommer inifrån
Då är det säkert min läckande ventilkåpa som är sorgebarnet där oljan kommer ifrån. Finns det något vettig packning till denna. Har kört flera gånger med den vanliga i kork/papp men trots att jag smetar på olika packning lim och tätningar så läcker dom alltid. Vore bra om det fanns en silikon variant eller någon som tätar bättre.
En äldre man jag köpte delar av till saaben såg min ventilkåpspackning och sa att tätnings medlet hylomar vore perfekt för att täta det där. Han sa att silikon och andra "lim" och packning på burk kan hamna i oljan medan detta tydligen inte gör det.
https://www.kullagret.com/product/hylom ... e-packning

vad säger ni om den eller finsn det något bättre?
volvo740sugmotor skrev:Han sa att silikon och andra "lim" och packning på burk kan hamna i oljan medan detta tydligen inte gör det.
Spelar väl ingen roll om det hamnar i oljan??? Då försvinner det ju vid oljebyte.
Detta packningsklister har funnits i alla tider (långt innan Biltema fanns). Fanns även på den bilverkstad jag började jobba på 1966. Använder det fortfarande (nu Biltemas version) och det funkar.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... er-629236/
Om du har oljeläck på motorn, kolla vevhus ventilationen och oljefällan.
lennarte skrev: ons 06 sep 2023, 18:30
volvo740sugmotor skrev:Han sa att silikon och andra "lim" och packning på burk kan hamna i oljan medan detta tydligen inte gör det.
Spelar väl ingen roll om det hamnar i oljan??? Då försvinner det ju vid oljebyte.
Detta packningsklister har funnits i alla tider (långt innan Biltema fanns). Fanns även på den bilverkstad jag började jobba på 1966. Använder det fortfarande (nu Biltemas version) och det funkar.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... er-629236/
Om du har oljeläck på motorn, kolla vevhus ventilationen och oljefällan.
Gubben jag pratade med saker som packning på och liknande blir hårda och sedan lossnar på insidan och kan sätta igen ställen innan oljefiltret. vet inte om det stämmer men kan säkert vara så. Han rekommenderade detta just för att det aldrig riktigt stelnar.
Då ska jag köpa lite sådant och testa med och hoppas det tätar. Har även läst om ett annat problem och det är att pinnbultarna är lite för långa så kupol skallarna tar i dom innan de trycker ordentligt på kåpan. Ska kolla upp det med, vet inte om jag kommer kapa pinnbultarna men någon bricka bör fungera.

Vevhus och oljefälla är bytt för ca 2 år sedan till helt nya original saker så det borde inte vara något fel där. Plockade i samma veva bort hela insuget, gjorde rent det och alla delar runtom och bytte ut alla slangar som tycktes behöva det.

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]