Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pejohe
Hoppas att någon kan hjälpa mig att komma underfund med vad som strular på min 745 GL/E -90 (B230F?)

Ska försöka förklara symptomen:

Bilen kallstartar utan problem, men ibland innan den har blivit riktigt varm (som jag upplever det), under färd alltså, så bara lägger den tvärt av. Inga hostningar eller liknande, den tvärdör. Jag får rulla in till vägrenen, vänta ett par minuter, och oftast så startar den igen på första försöket. Gör den inte det så får man vänta ytterligare en stund och prova igen osv... men den kommer alltid igång igen efter X antal försök.

När den sedan startat igen så "känns" det inte riktigt som att den går 100%-igt, känns lite klen liksom, men inga missljud eller liknande. Men efter en sådan omstart så brukar den inte stanna igen och dessa stopp, om det händer, händer alltid ganska snart efter att den kallstartats. Har jag kört i 15 minuter och inget hänt så kommer det med största sannolikhet inte heller att hända något sedan heller.

Jag har haft bilen i ca 2 år och detta uppstod några månader efter att jag köpte den, sen försvann problemet och bilen gick felfritt i nästan ett år!? Så för någon månad sedan uppstod problemet igen...

Alltid efter att bilen lagt av så lyser lambdasond-lampan på instrumenteringen. Efter en dag eller två så slocknar lampan om inget nytt stopp inträffat. Jag har nyligen bytt givaren som sitter gängad i avgasröret i tron att det kanske var roten till det onda men med oförändrat resultat.

En bekant trodde att det kunde vara styrenheten för tändningen(?) så jag har köpt en ny sådan "styrenhet" på Biltema för att byta ut den men ej hittat var den sitter. Enligt verkstadshandboken ska den sitta under plastpanelen på undersidan av instrumentpanelen, stämmer det?
Kan det vara den enheten som spökar?

Eller vad tror ni?

Oerhört tacksam för hjälp med detta.

Mvh

/Joakim
Användarvisningsbild
av #27
Har du någon bild på "styrenheten" så vi pratar om samma sak???
Användarvisningsbild
av M_M
Styrenhet? Kan du mena tändmodulen kanske? Isf hittar du den på insidan av vänstra framskärmen...
av pejohe
Den här menar jag...
den verkar kallas både "styrenhet" och "tändmodul". :?

Bild

Copy / paste från Biltema's sajt.
Styrenhet för tändning för Volvo 740 B230F
För bilar med brytarlöst tändsystem. Observera att tändkablarnas kondition påverkar tändmodulens funktion
och livslängd. Byt alltid tändkablar samtidigt med styrenheten. Kontrollera alltid att felet i tändsystemet beror på tändmodulen innan den byts. Den nya tändmodulen kan skadas av andra fel i tändsystemet. Använd tändmodul återköps inte. Kontrollera alltid originalnummer vid köp av tändmodul.

Bilmärke VOLVO
Bilmodell 740 B230F
Årsmodell 85—92
Anmärkning Bosch
Art nr 53-2611
Senast redigerad av 1 pejohe, redigerad totalt 0 gånger.
av pejohe
M_M skrev:Styrenhet? Kan du mena tändmodulen kanske? Isf hittar du den på insidan av vänstra framskärmen...
Tack, tror ni det kan handla om den det är knas på?

Jag är ingen större kännare men min magkänsla är att problemet är relaterat till tändningen hellre än soppan.
Användarvisningsbild
av M_M
Har du lokaliserat den?
Bara att prova att byta den, kan väl inte kosta mer än ett par hundralappar på biltema...
av pejohe
M_M skrev:Har du lokaliserat den?
Bara att prova att byta den, kan väl inte kosta mer än ett par hundralappar på biltema...
Har redan köpt en, ska ut och kolla om jag kan lokalisera den senare ikväll eller imorgon! Men om det låter som att den kan vara boven i dramat så blir jag ju lite mer hoppfull så att säga. :)
Användarvisningsbild
av M_M
pejohe skrev:
Har redan köpt en, ska ut och kolla om jag kan lokalisera den senare ikväll eller imorgon! Men om det låter som att den kan vara boven i dramat så blir jag ju lite mer hoppfull så att säga. :)
Ärligt talat har jag inte en blekaste aning om denna tingest kan vara orsaken till dina problem, men eftersom den inte kostar mer än så är det ju bara att prova att byta ut den. Är det fortfarande samma fel så är det bara att leta vidare..
av pejohe
M_M skrev:
pejohe skrev:
Ärligt talat har jag inte en blekaste aning om denna tingest kan vara orsaken till dina problem, men eftersom den inte kostar mer än så är det ju bara att prova att byta ut den. Är det fortfarande samma fel så är det bara att leta vidare..
Japp, så är det ju. :)

Och om det inte är den som strular? Några andra teorier ang. problemet? Ger beskrivningen någon idé?
Användarvisningsbild
av Varti
Det är garanterat Tändmodulen,,

strula me min 740 precis samma fel :lol:
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]