Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jo de är så att det luktar bränd koppling om min automat.. vet att det inte finns någon koppling i en sådan låda... men varför luktar det bränt koppling då?!!!!!!!!!

TACKSAM FÖR SVAR, SNARAST!!!
Användarvisningsbild
av lilleman
prova och byt oljan kolla och lukta på oljestickan oljan ska vara röd och inte lukta olja lådan kan börja slira om oljan gått förlångt :) mvh/roger
Användarvisningsbild
av blefs
Du menar att den har börja slira alltså?

kan lukten försvinna om man byter olja?
Användarvisningsbild
av lilleman
min 945a fick för sig att den skulle börja slira så det blev ett oljebyte så funkade det igen :D bilen har rullat 39000mil nu med samma låda min 740 också den automat har rullat 41000mil utan broblem jag byter varje 4000 mil . har du tur så hjälper det på din med mvh/roger :)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
blefs skrev:Du menar att den har börja slira alltså?

kan lukten försvinna om man byter olja?
Det skulle nog inte skada med fräsch olja av god fabrikat. Nästa gång du känner den "brända" lukten, dra upp oljestickan från automatlådan och lukta på ojan... Är det lika?? Vilken färg har den??
Användarvisningsbild
av blefs
då ska jag byta olja så fort jag kan
av samsung
Hejsan lilleman...

Tänkte höra me dig hur du byter automatlådeolja,finns det filter i automatlådan som man ska byta samt använder man packningsklister eller färdig packning till oljetråget om man behöver ta ner det.
Lite goda tips angående detta tar jag gärna emot då jag ej fixat själv förut med automat :roll:

mvh mattias
Användarvisningsbild
av lilleman
hej tappa ur oljan från lådans oljetråg det kommer cirka 2.5 liter fyll sedan på samma mängd plocka bort den övre slangen från lådan på kylaren sätt på en genomskinlig slang på kylarens anslutning starta sedan bilen och låt den gå tills det kommer luftbubbler i slangen då stannar du motorn och fyller på samma mängd och starta igen upprepa detta tills du använt cirka 8-liter oljan fyller du på i röret där oljestickan till lådan sitter skaffa en tratt som passar i hålet lycka till mvh/roger :)
av samsung
Det där kändes som lite överkurs för mig :oops:
Går det inte bra att bara byta den mängden olja som kommer ut när man lossar oljetråget till automatlådan :?:
Läste tidigare inlägg att det bara finns en sil i tråget alltså inget riktigt filter i lådan är detta korrekt,samt ska man köpa packning till tråget eller använda packningsklister.Har ju inte grejat me automat tidigare så man känner sig lite osäker.....

mvh mattias
Användarvisningsbild
av blefs
samsung skrev:Det där kändes som lite överkurs för mig :oops:
Går det inte bra att bara byta den mängden olja som kommer ut när man lossar oljetråget till automatlådan :?:
Läste tidigare inlägg att det bara finns en sil i tråget alltså inget riktigt filter i lådan är detta korrekt,samt ska man köpa packning till tråget eller använda packningsklister.Har ju inte grejat me automat tidigare så man känner sig lite osäker.....

mvh mattias
jag jobbade på en mekverkstad ett tqg förut å där tappa dom ut oljan ur automaten sen så fyllde dom upp med ny olja inge svårare än så

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?

Bensinpriser v2

Skiljde nästan 3:- mellan diesel och bensin i[…]