Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvorullar
Förföljd av otur. Hade ur bulten för att undersöka ett annat fel. När jag skulle återmontera var det ett par strimlor av metallflan i hålet och bulten tar bara lite gänga och ser inte ut att vilja gå i helt rakt samt börjar gå extremt trögt. Vill inte dra sönder mer, så avaktar lite.
Hade ingen tapp som passade i hålet.
Hur lagas sådant på ett korrekt sätt? Antar det måste följa vissa standarder osv gällande säkerhet.
Väldigt trött på bilen just nu :-(
Bilagor
CEFF13BF-7293-49AA-B9F3-25AB97746743.jpeg
CEFF13BF-7293-49AA-B9F3-25AB97746743.jpeg (4.18 MiB) Visad 855 gånger
Senast redigerad av 1 volvorullar, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är en fingänga, vet dock inte om det är tum eller mm. Problemet är att storleken (diametern) är ganska lika t.ex M16 är ju 16mm men motsvarande tum 5/8" är 15,88 mm, det är ju stigningen på gängan som skiljer. Svårt att mäta utan typ skjutmått
Användarvisningsbild
av Erik Å
7/16 UNF i en Volvo? Hur har detta gått till? :-/
Användarvisningsbild
av lennarte
Erik Å skrev: lör 28 jan 2023, 21:54 7/16 UNF i en Volvo? Hur har detta gått till? :-/
Volvo var mm gängade fram till -50-talet, sedan började dom igen på -70-talet. Vissa delar (från England och USA) var dock alltid tum-gängade. Hur det är på dagens Volvo vet jag inte nu när t.o.m USA gått över till mm
av TioTusenKRBil
Rent almänt har jag märkt att hela bilar kan vara i metriska mått men så är säkerhetlsbälten fortfarande i tum. Kika lite på hur rejsbilar byggs gällande säkerhet så får du reda på att det inte är omöjligt att laga. Bara att se till att det sitter helt enkelt.
av volvorullar
Är det värt att beställa en tapp och se om
Gängan kan justeras eller måste man borra upp och sätta i tex m12? Finns ju något som heter gängreparationssats med.
Funderar på vilken metod som är rätt väg att gå. Gängan är kass precis i början av hålet. Med tapp är
Jag lite orolig jag ska komma fel så jg inte hamnar
I rätt spår..

Tex dessa:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... gLvuPD_BwE

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]