sennahojx skrev:Min närmaste järnhandel hade när jag behövde dessa skruvar, men det beror säkert på vilken typ av järnhandel det är.
Där har du en "poäng". Vår leverantör av förnödenheter och förbrukningsvaror har en del tum, men inte fingängat. Varken tum eller mm, oftast kan dom skaffa med "kort varsel" men då är et ju paket det "gäller". Dagen "regler" för lönsamhet i verksamheten gör tyvärr att ingen kan "ligga" på sådana grejer, utan det "skrotas ut" efter hand. Vi har ett litet H---TE men detta. jag har under c:a 30 års dir arbetat men inköp, lagerhållning, inregistrering och hantering av reservdelar till maskiner i ett i et väveri för tillverkning för (i första hand) pressfilt (typ av transportband) för pappersmaskiner. Dom senaste åren har "mitt" affärssystem blivit ersatt av ett globalt system som är gemensamt för hela koncernen och nu när det gått några år så dom börjar kunna läsa statistik så börjar dom "rycka" i grejer som "inte har rört sig". Det gäller reservdelar som inte går att "köpa över disk" utan är veckor och (ibland) månader i leveranstid. vissa (främst elartiklar) går inte att köpa (tillverkas inte längre) så vi får lösa det genom att "skrota ut" på "papperet" och lägga det någon annan stans. Ett maskinstopp kostar enorma pengar, särskilt om det är en "expressfilt" (alltså om kunden också "står stilla"). Vi kan (i absolut bästa fall under bästa förutsättningar) tillverka en filt på ett dygn, men "ledtiden" är 2 - 4 veckor, så om ett stopp p.g.a vänta på reservdel kostar 100000-kr i timmen kan det bli betydande belopp. Det kan ju leda till en förlorad kund och då kan man räkna 7 - 8 siffriga belopp.
Tur att pensioneringen är nära nu... :lol:
Massa onödig skrivande, men ville förklara lite varför inte alla har alla grejer "på hyllan". Och om dom har det, varför det kostar.....
Mvh
Lennart