Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Meckarmoe745
Tjenare allihop har problem med säkring nr 14 då den smälte när ja kopplade in stereon till bilen för ett år sedan o det började ryka bakom askkoppen när jag var ute o körde nån dag.

Såg att säkringen hade smält samt lite på elcentralplasten där säkringen ska sitta.

Har provat att koppla en egen säkringshållare till säkring nr14 då är det är två gula stift under elcentralen som jag kopplade men fick ingen ström till aktoatorerna såsom bakrutetorkare, cigaruttag och bakrutespolare.

Mätte med multimeter men fick ingen spänning.

Vad kan jag göra? Kan jag ta ström genom att ta dem 2 stiften o sätta dem på ett annat ställe i elcentralen? Hjälp mvh/moe :-)
Verkar som själva centralen ärgat sönder och gjort en kortis. Hade köpt en ny "hållare" på skroten och sett till att det är rent och torrt där i framtiden. Fulmeck går ju att göra där du kapar kablarna lite kortare och slänger på en säkring där istället.
av Meckarmoe745
Ska göra en fulmek för nu o göra det riktigt i framtiden men hur går jag tillväga med ful lösningen?

Skickar bilder imorgon på hur jag ska göra det men då behöver jag hjälp tack för svaret :-)

Förresten om jag skaffar en hel elcentral så måste jag väl ändå klippa kablarna lite kortare som går till säkring 14 för dem har brunnit inuti? det var kanske det som gjorde så att det inte fungerade när jag kopplade in en egen säkring för kablarna är brända innuti???
Antar att anledningen till att du inte får spänning där är att kablarna brunnit. Hade själv bytt hela vägen och kollat jord ordentligt om jag var du. Att korta kablarna till elcentralen funkar men om man ska dit igen kan det bli jobbigt att inte kunna dra ut den lika långt.
Ful lösning är ju det du redan testat, dvs slänga på en säkring rakt på kablarna. Blir inte mer simpelt än så. Kolla ordentligt med multimeter från andra hållet så lär du ju hitta felet till slut hoppas jag! Hoppas även att någon mer kunning kan hjälpa till imorgon.
av Meckarmoe745
Okej precis som jag hade tänkt mig själv/precis som jag trodde men ville se vad nån annan hade att säga för har funderat på att byta kablarna som går hela vägen och byta elcentral för att få det riktigt gjort för jag är en sånadär petig djävul hehehe men problemet är att jag använder bilen varje dag

Men tack som Tusan för hjälpen nu är jag säker på vad jag ska göra och är glad :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Byta hela säkringshållaren är inte såå förskräckligt mycket jobb. Både kablar och säkringshållare är väl uppmärkta. Du byter bara "den vita" delen. Gjorde det på min 745-a för några år sedan. Hela undersidan är märkt med samma färg som kablarna.
Nja, om du inte hittar "felet" så måste man ju göra mer. Men förhoppningsvis så kortade det sig vid elcentralen istället för att bara säkringen gick. Fast säkringar ska ju inte gå från första början..
av Meckarmoe745
Ja för det hände ju när jag kopplade stereon så blev inte typ säkringen överbelastad då för varför smälte säkringen inte innan jag kopplade den nya stereon?

Säkringen blev ”varm” när jag kände på den när stereon var kopplad o då hade jag glömt att ta bort den när man var ute o körde me bilen tänkte heller inte så mkt på det :nerd:

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]