panth0n skrev:Fyll med hälften glykol, hälften batterivatten. Tar väl en 15-20 min på tomgång att få spisen helt varm i varmgarage för mig iallafall, en b234f. Stänger man spjället i kupén tar det kortare tid att få upp värme men oklart om det luftas ur då - aldrig forskat i om det är "fullflödesvärmepaket" på 740/940.
Att motorn aldrig kommer upp i temp indikerar fel. När termostaten min la av senast (och fastnade i öppet läge) så fastnade mätaren typ kl 10-11 innan jag satte en kartongbit framför kylaren. Då steg tempen fort vid färd.
Hej
Man brukar rena kylarssystemet med vanligt vatten och tex en diskmaskinstablett man kan placera lite var stans men gärna i termostathuset utan termostaten sen varmköra med vatten för att hitta läckage i slangar eller klämmor. Eller bara spola systemet rent med vattenslang. Så det är en felaktig metod då ?
Jag avser att testa så att termostaten funkar med vatten först efter jag rengjort kylsystemet och sen dränerar jag systemet helt när det heta vattnet är avsvalnat och när jag vet allt funkar så är det ju naturligtvis Glykol som gäller på ca 6 liter.
Känns omständigt att fylla på med Glykol och kostsamt om man ska bara leta efter läckor eller testa kylsystemet att det funkar och ifall det inte skulle funka måste man förmodligen tappa ur all dyr glykol på marken om man inte vill krångla med en avtappningsplugg
Eftersom jag ska tömma bilen på vanligt vatten kanske jag inte ska ha full värme på då utanhelt stängt eftersom jag måste ju fylla på Glykol sen och då är ju själva avluftning för vattnet meningslöst för att testa Termostaten ?
Jag antar att man kan testa sin NYA termostat direkt på bilen om den funkar som den ska och det enda jag vet är att övre slangen ska bli varm men vad mer kan man checka av efter sådär 15 min - 20 min som du säger ? Men hur länge tar det om man kör runt lite ?
Öppningventilen på termostaten ska väl vara uppåt i linje med övre pinnskruven ?