Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Sladdaren
#1515828
Hej

Hittade ingen tråd konstigt nog

Att fylla på med vatten istället för Glykol
Hur lång tid kan det ta innan termostaten öppnar sig (och övre slangen är varm och nedre) med kall motor genom och bara köra på tomgång ? Hur lång tid är normal tid på tomgång ?

Om man har full värme öppna spjäll på i kupen hur lång tid tar det då samt utan nån värmefläkt på ?

Vad indikerar på fel ?
av panth0n
#1515834
Fyll med hälften glykol, hälften batterivatten. Tar väl en 15-20 min på tomgång att få spisen helt varm i varmgarage för mig iallafall, en b234f. Stänger man spjället i kupén tar det kortare tid att få upp värme men oklart om det luftas ur då - aldrig forskat i om det är "fullflödesvärmepaket" på 740/940.
Att motorn aldrig kommer upp i temp indikerar fel. När termostaten min la av senast (och fastnade i öppet läge) så fastnade mätaren typ kl 10-11 innan jag satte en kartongbit framför kylaren. Då steg tempen fort vid färd.
av Rådlös
#1515835
Bara en liten upplysning. Även om du enbart kör din bil i tropikerna där det aldrig är minusgrader, så skall du ha glykol i kylarvätskan. Glykolen har tre uppgifter i din bil.
1: Skydda mot frysning i kylsystemet. Och man skall blanda som panth0n säger, 50/50 glykol och vatten.
2: All glykol avsedd för motorfordon har ett korrosionsskydd som skyddar motorn mot rostbildning och andra oxidationer. Om man av någon anledning öppnar motorn och kylsystemet för reparation eller annat, brukar man byta kylarvätskan.
3: Glykol tillsammans med ett trycksatt kylsystem höjer kylarvätskans kokpunkt till 122°C. (Något osäker på exakta gradtalet här, men det är över 120° i alla fall).

Läs noga igenom detta ett par, tre gånger innan du funderar vidare på att enbart hälla i vatten i kylsystemet.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1515837
Kör du med rent vatten kan motorn börja koka fast termostaten är Ok, risken är dock mindre vid denna årstid.
Snabbaste sättet att få motorn varm är då att hälla i varmt vatten i motorn. Fyller du då motorn helt går det fortare. Jag brukar ta loss slangen som går till värmeelementet och fylla expansionskärler tills det rinner ut vatten där. Sätt tillbaka och starta motorn och låt den gå på tomgång. Det tar 10 -20 minuter beroende på temperaturen i luften. Ska du vänta på att nedre kylarslangen bli varm kan det ta hela dagen om du inte täcker kylaren. Värmekranen ska vara öppen för att få ut all luft. Varför vill du att nedre slanden ska bli varm? Då är det risk att motorn börjar koka, speciellt om du inte har glykol i.
av Rådlös
#1515845
Pant0hn: Du säger "batterivatten" men det blir nog ganska dyrt. Ett billigare sätt som många kan ha tillgång till är att ta till vara det vatten som luftvärmepumpar och AC-aggregat ger ifrån sig. Man får "arrangera" lite. Luftvärmepumpar och luftavfuktare till villor och småhus brukar ge ifrån sig ett par liter renat vatten per dygn. Värmepumparna häller det rakt ut på marken och luftavfuktarna står ju ofta inomhus så där leder man oftast vattnet till något avlopp. Spara på tomma plastdunkar, t.ex spolarvätska och glykoldunkar. Det går att köpa nya och rena dunkar också, men då kostar det några kronor. Sätt en slang på aggregatet och led den ner i en dunk. (Håll flera rena dunkar i beredskap) Nu är det inte alla människor som har denna möjligheten, men många har det (utan att tänka på det). Fråga jobbarkompisar eller vänner/grannar som du vet har luftvärmepump om dom kan hjälpa dig att fixa rent vatten till bilkylaren. Nu vet inte jag om man får kalla det destillerat vatten? Det kanske måste vara ännu renare för att få heta så? Men det är i alla fall kondensvatten som har bildats i värmepumpen/luftaggregatet. Renare än kommunalt dricksvatten i alla fall.
av panth0n
#1515858
Rådlös skrev:Pant0hn: Du säger "batterivatten" men det blir nog ganska dyrt. Ett billigare sätt som många kan ha tillgång till är att ta till vara det vatten som luftvärmepumpar och AC-aggregat ger ifrån sig. Man får "arrangera" lite. Luftvärmepumpar och luftavfuktare till villor och småhus brukar ge ifrån sig ett par liter renat vatten per dygn. Värmepumparna häller det rakt ut på marken och luftavfuktarna står ju ofta inomhus så där leder man oftast vattnet till något avlopp. Spara på tomma plastdunkar, t.ex spolarvätska och glykoldunkar. Det går att köpa nya och rena dunkar också, men då kostar det några kronor. Sätt en slang på aggregatet och led den ner i en dunk. (Håll flera rena dunkar i beredskap) Nu är det inte alla människor som har denna möjligheten, men många har det (utan att tänka på det). Fråga jobbarkompisar eller vänner/grannar som du vet har luftvärmepump om dom kan hjälpa dig att fixa rent vatten till bilkylaren. Nu vet inte jag om man får kalla det destillerat vatten? Det kanske måste vara ännu renare för att få heta så? Men det är i alla fall kondensvatten som har bildats i värmepumpen/luftaggregatet. Renare än kommunalt dricksvatten i alla fall.
Batterivatten hittar du för strax under 9kr/l på Granngården. Vet inte om jag vill kalla det speciellt dyrt iom att du slipper kalk och diverse skit i kylsystemet som KAN uppstå om man använder vanligt kran/brunnsvatten. Nu brukar det gå bra med svenskt kranvatten, men varför dumsnåla när det kostar under 10an/liter? ;-)
av Sladdaren
#1515863
panth0n skrev:Fyll med hälften glykol, hälften batterivatten. Tar väl en 15-20 min på tomgång att få spisen helt varm i varmgarage för mig iallafall, en b234f. Stänger man spjället i kupén tar det kortare tid att få upp värme men oklart om det luftas ur då - aldrig forskat i om det är "fullflödesvärmepaket" på 740/940.
Att motorn aldrig kommer upp i temp indikerar fel. När termostaten min la av senast (och fastnade i öppet läge) så fastnade mätaren typ kl 10-11 innan jag satte en kartongbit framför kylaren. Då steg tempen fort vid färd.
Hej

Man brukar rena kylarssystemet med vanligt vatten och tex en diskmaskinstablett man kan placera lite var stans men gärna i termostathuset utan termostaten sen varmköra med vatten för att hitta läckage i slangar eller klämmor. Eller bara spola systemet rent med vattenslang. Så det är en felaktig metod då ?

Jag avser att testa så att termostaten funkar med vatten först efter jag rengjort kylsystemet och sen dränerar jag systemet helt när det heta vattnet är avsvalnat och när jag vet allt funkar så är det ju naturligtvis Glykol som gäller på ca 6 liter.

Känns omständigt att fylla på med Glykol och kostsamt om man ska bara leta efter läckor eller testa kylsystemet att det funkar och ifall det inte skulle funka måste man förmodligen tappa ur all dyr glykol på marken om man inte vill krångla med en avtappningsplugg

Eftersom jag ska tömma bilen på vanligt vatten kanske jag inte ska ha full värme på då utanhelt stängt eftersom jag måste ju fylla på Glykol sen och då är ju själva avluftning för vattnet meningslöst för att testa Termostaten ?

Jag antar att man kan testa sin NYA termostat direkt på bilen om den funkar som den ska och det enda jag vet är att övre slangen ska bli varm men vad mer kan man checka av efter sådär 15 min - 20 min som du säger ? Men hur länge tar det om man kör runt lite ?

Öppningventilen på termostaten ska väl vara uppåt i linje med övre pinnskruven ?
av Sladdaren
#1515864
lennarte skrev:Kör du med rent vatten kan motorn börja koka fast termostaten är Ok, risken är dock mindre vid denna årstid.
Snabbaste sättet att få motorn varm är då att hälla i varmt vatten i motorn. Fyller du då motorn helt går det fortare. Jag brukar ta loss slangen som går till värmeelementet och fylla expansionskärler tills det rinner ut vatten där. Sätt tillbaka och starta motorn och låt den gå på tomgång. Det tar 10 -20 minuter beroende på temperaturen i luften. Ska du vänta på att nedre kylarslangen bli varm kan det ta hela dagen om du inte täcker kylaren. Värmekranen ska vara öppen för att få ut all luft. Varför vill du att nedre slanden ska bli varm? Då är det risk att motorn börjar koka, speciellt om du inte har glykol i.
Hej

Som sagt är jag bara ute efter att testa Termostaten och funkar den om övre slangen blir varm efter ca 10-20 minuter och när värmemätaren är i mitten så stänger jag av tändningen ?
Visst kan jag fylla på med varmt vatten (ej hett) via värmepaketets "ingångslang" i torpedväggen. Men då rinner ju vattnet bakvägen till expansionskärlet. Är inte termostaten i vägen då för vtten flödet när den stängd och inte öppen ?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1515865
Du måste fylla hela kylsystemet. Det gör du genom att fylla genom expansionskärlet tills det kommer ut i slangen bak. Bry dig inte om temp.mätaren, den visaren står rakt upp redan vid c:a 55°. Utan känn med handen på övre slangen. När hela slangen är varm sätter du fingret på själva termostat huset. Kan du hålla kvar fingret är termostaten kass. Om termostaten funkar tar du automatiskt bort fingret ganska omgående. Nedre kylarslangen ska alltid vara kall.

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]