Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej har ett problem som jag inte riktigt vet vad jag kan göra något mer med. Har en 745 årsmodell 90. Fick nerslag på handbromsen då den inte tog alls på vänster. Bytte backar och vajer på båda sidor, bytte på samma gång skivor och ok bak. Hur än jag gör och ställer vill inte handbromsen ta på vänster sida. Har justerat, har även satt slangkläma kring bakaxeln för att få högre anspänning, men inget fungerar. När skivan är av ser jag hur backarna rör sig precis som som de ska. Har ombesiktning nästa vecka så tips vore mycket fint att få.
Mvh Pimmen
Användarvisningsbild
av fribbe_740
spänn vajern, de gör du under facket mellan båda framstolarna. om handbromsen är lite störd så kan den ta bara på ena om den itne är tillräckligt spänd, de gjorde den på min. när jag spände den tog den klockrent på båda hjulen
av TheDan
Det kan vara så att urtaget i expandern som skall trycka isär backarna är så slitet att backarna inte når ut till trumman. I så fall kan du svetsa i en liten sträng i urtaget för att bygga på det. Det brukar funka.
Användarvisningsbild
av Caffis
Helt rätt om inte vajern går tungt i höljet, För du tog well dän den o smörjde upp den eller? Tipps Min fru sa -: Om du nu aldrig använder hand bromsen kan du ta bort den så rostar den ju inte i hop?. Brukar tängka på det nu för tiden Har fungkat utan problem i tre år nu. 8) :)
av Lindha
det är spännaren inne i trumman som säkert har fastnat :lol:
Användarvisningsbild
av blefs
ta loss trumman å kolla så spännrullarn funkar.. dom kan rosta sönder rätt lätt av allt bromsdamm å sånt annat shiet. ta loss den å kolla om det går å skruva på den om icke.. så har du felet på den!
Du måste se till att den del av bromsmekanismen som bromsbackarna vilar mot, att alla rörliga delar verkligen är rörliga annars blir bromsverkan skum. Där är två leder om jag inte missminner mig , detta på insidan av bromssköden .
av zoddan
Caffis skrev:Helt rätt om inte vajern går tungt i höljet, För du tog well dän den o smörjde upp den eller? Tipps Min fru sa -: Om du nu aldrig använder hand bromsen kan du ta bort den så rostar den ju inte i hop?. Brukar tängka på det nu för tiden Har fungkat utan problem i tre år nu. 8) :)

Ta bort handbromsen?, och hur ska du lyckas få igenom den på besiktningen då?...
Användarvisningsbild
av fxr-90
Skifta sida på bromskivorna och se om problemet flyttar sig....då kan det vara radien som är för stor på ena skivan för att belägget ska kunna bita i ordentligt.
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]