Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FelixArnell
Tjena! Jag har ett udda problem i mitt tyckte gällande min Volvo 744 1990 och jag kan inte tänka mig fram till vad som orsakar problemet. När jag bromsar så känns bromspedalen ovanligt hård och motorn börjar gå väldigt ojämnt. Man hör även en typ hyssjande som kommer från bromspedalen. Jag bytte till nya ok fram då de gamla inte var helt friska, bytte även belägg och slangar båda sidor fram, har även bytt en hel del grejer bak såsom ok, belägg handbromsbackar etc. Som sagt så går motorn ojämnt när man bromsar, den har även dött ibland då den helt enkelt kom på för lågt varv. Om någon har någon typ av aning om vad som skulle kunna vara felet så får ni gärna besvara mitt inlägg. MVH Felix :P
Användarvisningsbild
av frasse4
Läckage i bromsservon, så motorn tar tjuvluft den vägen när du bromsar och dör.
av Ulf965
Testa att klämma ihop slangen mellan insug och bromsservo. Detta för att vara säker på att läckande bromsservo är problemet. Provkör försiktigt, du har ingen bromsservo när slangen är hopklämd.
Om motorn går bättre är det troligt att läckande bromsservo är problemet. Här har du länk till ny bromsservo https://shop.klracing.se/sv/artiklar/br ... 83-93.html
(obs. den är för bilar med ABS bromsar) har du inte ABS, har KLRacing en annan för bilar utan ABS.
Liten varning här i all välmening. Om du konstaterar bromsservon (vilket i detta fallet är helt logiskt) och inte har koll på hur detta fungerar. Snälla, pilla inte med det själv. Vi andra vill möta en säker bil i trafiken. Läser allt för många inlägg här där trådskaparen inte har tillräcklig kunskap för att arbeta med bromsar. Hoppas att du med hjälp får ordning på det. :-)

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]