Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mackannnnn
Hej!

Skulle koppla tillbaka mitt slutsteg i bilen och i processen så har jag lyckats skapa ett väldigt märkligt elfel.

Jag tror inte att problem har med slutsteget i sig att göra, snarare något jag råkat göra med kringliggande kablage/enheter i processen, för närvarande är slutsteget helt strömlöst.

Jag var och rotade lite i kabelstammen som går bakom handskfacket upp mot stereon och kabelhärvorna nere vid styrboxen som sitter vid passagerarens högra ben, samt det kablage som sitter under kåpan vid samma instegslist.

När jag slår på tändningen sker följande:

- Strålkastar-relät ("K") tjuter/sprakar/vibrerar.
- Dimljus-relät gör samma sak fast inte lika dramatiskt.
- Varvtalsräknaren faller bort vid start.
- Blinkers-indikeringarna i mätarhuset står konstant på.
- Tempmätaren ballar ur.
- Helljus-indikering i mätarhuset är konstant på och går ej att stänga av.

Om jag rycker ut helljusrelät så försvinner alla ovannämnda fel (dimljus-relät tjuter lite "då-och-då"). Men följande fel uppstår istället:

- Tankmätaren ballar ur.
- Låser jag med nyckel så tänds båda blinkersindikeringerna samt dimljusindikeringen (tror det är dimljuset...?) i instrumentet, och ett tjutande ljud hörs inifrån bilen (typ som ljudet reläna gör).

Alltså, bilen fungerar "nästan" med helljusrelät ur, men startar åtminstone hur som helst.

Jag har en misstanke om att jag har lyckats skada någon av kabelstammarna jag pillade med, men hittar ingen egentlig skada eller kabel som lossnar eller dylikt.

Blir tokig, alla förslag uppskattas starkt.
av ollen
Kolla samtliga kontakter under reläerna, kan vara glapp eller dåliga/ärgade kontakter.
Skala av några kablar, om dom är "gröna", byt.

Lycka till
ollen
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]