- lör 27 aug 2022, 06:28
#1510136
Det är säkert jättemånga som har upplevt den felbeskrivningen som du ger här. Men för att kunna ge ett bra svar måste du berätta lite mer och undersöka lite själv. Hur gammalt är batteriet t.ex? Ger generatorn någon laddspänning? (Spänning = Volt) Har du gjort några egna kopplingar med t.ex radio eller annan extra utrustning? Har du släpvagnsdrag och hur ser det ut? Har du kollat att alla lampor och fläktar m.m är avstängda när du lämnar bilen?
Det finns hundratals sådana här frågor att rada upp. Om du vet att du kan svara på detta så är en felsökning nästa steg. Då behövs det lite utrustning, en multimeter eller en tångamperemeter. Man gör så att man stänger av allt. Sedan börjar man med en av batterikablarna, går det någon ström i den och hur mycket? (Ström = Ampere) Om det gör det så blir nästa steg att hitta var det "läcker ström". Igenom säkringspanelen passerar den mesta strömmen. Det brukar visserligen vara uppdelat på flera grupper, ett par, tre olika förbrukare kan gå på samma säkring. Men mät på utgångarna var det går ström som i det läget inte borde gå där när allt är avstängt. (OBS! Det finns förbrukare som alltid drar ström, larm t.ex). Men ett larm drar så väldigt lite ström så det "känner man igen" när man ser mätaren. Det skall vara i storleksordningen mindre än 500 milliampere. Och om man vet att larmet är kopplat till den aktuella säkringen så är det ju "solklart" till varför det drar ström där. Man får hålla på tills man hittar en falsk storförbrukare som inte skall dra ström i detta läget. Där ligger felet.
Låter detta jobbigt och krångligt? Tala med en verkstad.