Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Idag tvärdog min 745:a under färd, rullade in till sidan och försökte få igång den igen men tji den, startmotorn går som tusan och allt låter bra men det startar inte. extremt begränsade mekaniska kunskaper men jag kollade säkringen till bränslepmpen, soppa finns det gott om, och sedan om det fanns någon gnista vilket det INTE fanns. Bilen är nyservad för några veckor sedan och bla. stiften byttes så dom borde ju vara ok.

Bilen har gått perfekt sedan inköpt förutom att jag kanske 1 gång i veckan känst att bilen hackat till en millisekund eller så och sedan gått klockrent 1 vecka till.

Tänker försöka klara av att läsa ev. felkoder imorgon och se om det ger något.

Tips på felsökning emottages tacksamt
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Hej!
Börja med att kolla felkoder! Det finns instruktioner för detta under denna länk: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2811

Sedan kan du även göra ett funktionstest mellan svänghjulsgivare - bränsle- och svänghjulsgivare - tändsystem. Detta gör du genom att sätta testkabeln i hål 2 för bränslesystemet, vrid på tändningen till sista hacket (innan startmotorn) och trycker 2 ggr. på knappen vid testkabeln. Nu skall lampan blinka snabbt. Vrid på starten ca. 10 sekunder, så skall lampan vid testkabeln blinka: 3-3-1. Vrid av tändningen!

Flytta kabeln till hål 6 för tändningssystemet och gör som ovan!
Skillnaden är att här skall testlampan blinka: 1-4-1.
Användarvisningsbild
av bimmerboy
Inga tips än?

Försökte starta den idag och den startade direkt men dog oxå direkt och startade sen inte mer.

Felsökning via diagnos uttaget gav följande

har bara "stift" i 2:an 3:an och 6:an

2: 1.1.1
6:1.1.1
3: ingen respons alls

konstaterar att på läge II (nyckeln alltså) så surrar en elmotor lite ilsket i motorutrymmet och vid ett tillfälle höjdes ljudet rätt ordentligt, normalt eller?

Hör även att det klickar till lite snabbt ett par gånger io motorutrymmet när jag vrider fram nyckeln till läge II men det kanske oxå är normalt?

Feedback please...

Trtevlig helg på er alla!
Användarvisningsbild
av bimmerboy
tack jocke, här har jag lite att gå på, underbart! ut med en gång och testar.

Förresten "vrid på starten" menas det att jag skall nöta på startmotorn i 10 sekunder?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Testa svänghjulsgivaren...

Kan ju vara fördelare/rotor som är kass... Denna sitter... Om du följer kablarna från tändstiften så kommer du till fördelarlocket! Detta sitter med tre stycken (ganska svåråtkomliga) skruvar, vilka lossas så får man bort fördelarlocket. Kvar på en axel sitter nu rotorn.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
bimmerboy skrev:tack jocke, här har jag lite att gå på, underbart! ut med en gång och testar.

Förresten "vrid på starten" menas det att jag skall nöta på startmotorn i 10 sekunder?
Helt riktigt!
Användarvisningsbild
av popeye65
Tjena.
Hade ett liknande problem med min 740-89 med b230f motorn, alltså samma som din för några år sedan.
Frugan skulle köra till jobbet och bilen bara tvärdog på uppfarten och sedan så gick den ej att starta igen.
Kollade på ett forum som hette lagabilen som tyvärr är nerlagt och hakade på en gammal tråd som löste mitt problem, kanske det löser ditt.

Börja med att dra fram säkringshållaren under askfatet, där skall du ha ett grönt eller ett vitt dubbelrelä.
Plocka av höljet så att reläna blir synliga och sätt tillbaka den på plats igen.
Nu när du slår på tändningen så skall det ena reläet dra och när du drar runt motorn så skall det andra också dra.
Om det inte gör det så prova att trycka in reläet för hand och se om bilen startar.
Min uppförde sig på det viset, jag provade med ett nytt relä, men det visade sig att det var databoxen som sitter vid passagerarsidan, vid fötterna som hade pajat.
Tydligen så blir där något jordfel som gör att reläet inte jordar och då alltså inte drar.
En ny databox införskaffade jag på skroten för 1000:-, Volvo skulle ha hutlöst betalt. Viktigt är också att det är samma Boch nummer på boxarna om du skulle behöva byta ut den.
Lycka till med felsökningen.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Hur går det med bilen?
Användarvisningsbild
av bimmerboy
var ute idag och körde testerna enligt "jocke s" och allt var korrekt.

Även idag startade bilen direkt när jag hoppade in för att sedan omgående dö igen och sedan inte starta.

Jag kommer att få lite assistans under dagen med att mäta upp om det finns ström där det skall finnas samt kolla om den startar upp med startgas och lite andra små enkla tester.

Annars får det väl bli Wallen-bärgaren till närmsta mek

ps. kan det verkligen vara databoxen om den startar sådär som den gjort nu 2 ggr?

vill såklart INTE att det är något sådan störeigt då det kostar pengar och sedan måste man hitta en korrekt box.
Användarvisningsbild
av bimmerboy
Senaste nytt: Bilen verkar gå på startgas så då måste ju det här med att det inte finns någon gnista vara uteslutet.

fler tips?

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?

Bensinpriser v2

Skiljde nästan 3:- mellan diesel och bensin i[…]