Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hej!

Detta gäller en vovlo 744 GL -92 ca 40000 mil.
Min flickvän ringde precis och sa att bilen hade dött...
jag frågade om hon inte kunde dra den på startmotorn till närmsta parkering, men fick till svar att startmotorn inte heller gick runt.
Bilen "luktade sött och lite bränt" :roll:

Det här blir dyrt va?!?

Varvmätaren har levt sitt eget liv ett litet tag, men som fullständing novis på bilar har jag bara tyckt att det har förgyllt mina bilturer med en räknare som visar 5000rpm :oops:

vad göra?
Senast redigerad av 2 analfadet, redigerad totalt 0 gång.
av Kena
Låter...eller luktar som om du måste kolla igen lite kablage vid säkrings/relä hållaren bakom askkoppen. Du har nog haft lite härdsmälta där.
av analfadet
Jag antar det, men skulle bilen isf kunna gå att rulla igång?
av analfadet
Hej igen!

Tack för alla snabba svar, jag är verkligen tacksam!

Jag var och hämtade bilen med en kompis nu och vi provade att starta den. Hände absolut ingenting. Det bara klickade när jag drog runt startnyckeln... :evil: H....e tänkte jag. Sen skulle vi dra igång den. PANG! startade efter typ 30 cm. Sjukt j.....a bra!!! :lol:

Bilen gick som en klocka!

En teori jag har är att flickvännen har kört med tändningsnyckeln i startläge i ca 3 mil, och bränt startmotorn. Skulle detta kunna göra att bilen dör???

Ha en fantastisk afton allihop, det tänker jag ha! :wink:

mvh
Analfadet
(ursäkta min stavning)
Användarvisningsbild
av fribbe_740
hur skulle hon kunna köra med den i startläget, nyckeln fjädrar ju tillbaks? och om startmotorn pajar så dör inte bilen pga det. börja med att byta startreläet, brukar "klicka" när relän pajar. kolla sen kablarna till startmotorn och om inge av detta funkat så byt startmotorn. om den gick bra när ni drog igång den så kanske det bara va tillfälligheter som gjorde att den dog förut, man vet ju aldrig
EDIT: är du säker på att nåt är paj då och att batteriet inte bara spruckit eller nåt? lukten ja,, men kvinnor... :roll:
av analfadet
Nu har det hänt igen. Biljä"#¤n startade inte idag. Jag bytte startmotor på den för ca 2 veckor sedan... :evil:

Beskrivning:

Drar runt startnyckeln. Det bara klickar. Startmotorn går inte ens runt.
(Jag har tidigare märkt att det har kunnat ta ca 0,5 sek från det att startnyckeln vrids runt tills dess att startmotorn har börjat snurra.)

Okej, vad göra...

Jag rullar igång bilen, och den startar på 2 cm ungefär :)
Väl ute på E6:an på väg hem så stänger jag av motorn i ca 110 km/h och låter motorn helt dö för att sedan vrida runt nyckeln igen. Bilen går igång direkt. :???:

Visst fan e jag glad, men jag kan ju inte ha en bil som startar ibland och ibland inte....

Vad är det för fel???

/Analfadet
Användarvisningsbild
av lilleman
när bilen inte startar så prova och sätt en kabel mellan pluskabelen och stiftet där den lilla kabelen sitter då skall startmotorn dra runt jag hade nåt liknande på min 740 och det var kabelen som var ärgig inuti höljet jag kapade kabelen 2-cm och klämde dit en ny kabelsko och den har funkat ett år nu mvh/roger :D
av Kena
(Jag har tidigare märkt att det har kunnat ta ca 0,5 sek från det att startnyckeln vrids runt tills dess att startmotorn har börjat snurra.)

Precis så gör det när batteriet är slut.
Hände mej förra helgen, samma symptom innan med nyckeln.
Användarvisningsbild
av camaro69
Kan också vara ett klassiskt jordfel. Kolla jordningen som sitter under generatorn.
Vid dålig jord kan du få samma symptom som beskrivs. Gör rent och sätt tillbaka bitarna.

:D
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]