Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av UPson
#1495214
Lite nyfiken på frågan i rubriken!
Lär ju inte finnas så många kvar!
Så:
Hur många av oss åker äkta 940 GLT (alltså den 16 ventilerade B234, finns flera importerade 940 GLT som har en annan motor B203)??

Historien bakom bilen.... Eller bakom motorn är följande:
Volvo Penta byggde AQ171 en 16 ventilers 2.5 liter motor på nästan 195 sug HP och 2 balansaxlar (är ju känsligare med vibrationer i båtar, hittar du en gammal AQ171 så vet du vad du ska göra!!)

I början på 80-talet kom de som byggde/utrustade Polisbilarna på att den där motorn, 2.5 L B234 kan vi sätta i 740`in och sagt och gjort så gjorde så, mins att de bilarna gick som bara f...n och att snutarna gillad dem som f...n de också! Vi gillade dem inte såklart ;)

Volvo PV (personvagnar) uppmärksammade detta och bestämde sig att göra samma sak, Volvo PV visste dock att 190 hp utan traction control osv INTE var någon höjdare här i Norden med vinter i kalendern och bakhjulsdrift, så de satte i en 2.3 liters vev och reducerade effekten till 156 hp (i AQ 171 sitter en smidd vev) och (de tex italienska 940 GLT med B203 har en 16v turbo på 200 ++hp)
Så 1988-91 fick vissa 740 GLT B234 (16v) motorn och under ett år 1991 fick alla 940 GLT B234 16 v motorn.... Sedan togs B234 bort till förmån för Volvos stora sattsning Volvo 850!!

Så frågan är...... Hur många äkta 940 GLT med B234 finns det kvar här i Svedala idag??
Många många har såklart gått åt då motorn B234 fått "slita varg" i många många rally, folkrace, ban och rallycrossbilar

Berätta gärna.... mil, manuell/automat, sedan/combi, besigtigad/avställd, hel/trasig, färg/rost.... Fin/risig osv
MVH UP
Användarvisningsbild
av lennarte
#1495248
Jag har en 745 GLT av första generationen med 159 hk
Det där med marin motorn stämmer inte riktigt. Dom har inte samma motorblock, är mer lika motorn i 240 modellerna ned fördelare på sidan och saknar balansaxlarna. Men 2,5 l och 16V stämmer.
B204GT (2l, 16V motor med turbo utan katalysator) satt i 740, 780, 940, 960 och S90 på vissa marknader. Den var på 204 hk om jag minns rätt, utan ETC som Volvo kallade det. ETC satt på tidiga 760, det kräver 2 givare. Senare modeller har en givare på bakaxeln (samma som hastighetsmätaren) och då fanns diff.broms (slungdiffen) istället.
Användarvisningsbild
av UPson
#1495249
Åker själv en fin 940 GLT Sedan silver automat sollucka svart skin
31000 mil

Vilka saiter använder ni för att lägga ut bilder? Böhver ju "koden" för att lägga in här... Eller? :-D
Senast redigerad av 1 UPson, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1495265
En bekant har en 944 GLT :-)
Tyvärr är den inte i trafik, och är i rätt miserabelt skick, men registrerad är den ännu, och heeelt bortom räddning är den ju inte heller. Den startar och går för egen maskin :-)
Var i valet och kvalet om jag skulle köpa den, eller -92an jag köpte. Valet föll på -92an då den hade taklucka :P
Användarvisningsbild
av UPson
#1495293
panth0n skrev: fre 08 apr 2022, 19:23 Finns en GLE (import) med B234f + m46 här. 40.000 mil men taktar på som om den vore ny. :-)
Så det finns även 940 GLE med B234 för andra länder! Koolt!
I våra 940 GLT automater sitter en Aw72L Finns den i några andra modeller också, typ den där GLE'n kanske?
av panth0n
#1495294
UPson skrev: lör 09 apr 2022, 07:34 Så det finns även 940 GLE med B234 för andra länder! Koolt!
I våra 940 GLT automater sitter en Aw72L Finns den i några andra modeller också, typ den där GLE'n kanske?
GLEn såldes i Belgien & Holland vad jag vet, min rullade i Belgien. Enligt manualen finns en automatlådeversion och inte tror jag de satte in en annan låda pga utrustningspaketet.

Nån annan som vet bättre? :)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1495295
1991 och 1992 års 940 GLT som byggdes i Thailand hade B234G/F. 1993 års GLT hade B230FT.

Själv hade jag en 1994 960 3.0 och den funkade fint på vintern med 204 hk utan något antispinn, körde på 185 däck till och med. Där kunde man lägga i vinterläge så att lådan startade på 3:an, då gick det att köra 0-200 km/h på samma växel .


Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]