Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag behöver hjälp med lösning på följande problem. Det gäller en 965:a som gått 22.000 mil. Helt plötsligt började motorna gå ojämnt och efter några mil började lambdalampan lysa orange. Bilen gick fortfarande att köra men motorn gick ojämnt. När jag kollade felkoder fick jag 2-2-1 på uttag 2 på A sockeln och 1-2-2 på B sockeln. Därefter nollställde jag koderna. Lambdalampan tänds inte mendet uppstod ett nytt problem. Motorn funkar fortfarande men går dåligt på tomgång och nästan stannar. När man gasar på så dör den under ett par sekunder innan den får kraft.
Den får tydligen för lite bränsle just vid gaspådrag.

Vad kan det vara för fel.

Hälsningar från Henry i Roslagen och mågen Johan som är bilägaren.
Användarvisningsbild
av #27
Har du några felkoder nu??

Här kan du få lite info 2-2-1 koden vad som kan vara fel..

Övre gräns:
Defekt luftmassmätare
Luftläckage
Lågt bränsletryck
Felaktiga givarsignaler

Undre gräns
Defekt luftmassmätare
Högt bränsletryck
Läckande insprutningsventiler
Läckande EVAP-system
Förorenad motorolja
För hög oljenivå
Felaktiga givarsignaler

Felsymptom
Hög bränsleförbrukning
Dålig prestanda
av Henry
Efter att jag raderat koderna fick jag bara 1-1-1 i uttag 2 på A sockel som tidigare visade 2-2-1. Lambdalampan tändes inte under de 5 minuter motorn fick gå innan vi stängde av och gav upp för stunden.
Runt slangar och instrutningsventiler har jag sprayat startgas utan att det skett någon påverkan på motorgången. Tändstift nybytta efter att problemen började. Olja o oljefilter bytt för mindre än 1000 mil sen.

Finns det någon funktion som ger mer bränsle just vid gaspådrag.?

Hoppas på flera tips.
av Henry
Nu har jag monterat loss luftmassemätaren. Den har nr 0 280 213 025. Jag konstaterar att det är 6 stift på den men bara 5 trådar fram till kopplingen, jag undrar då om det är rätt Lmm på bilen.
När vi tar loss anslutningen till lmm går bilen mycket bättre och svarar på gasen men då lyser å andra sidan varningen för lambafel.

Finns det något schema över hur luftmassemätaren fungerar, kan man ohmmäta den på något sätt och se om det är fel på den ??
Tacksam för svar och tips om det kan vara llm som är trasig.
Hälsningar Henry.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag rengjorde min LMM genom att spruta CRC Quick-clean i den och lät den luft-torka. Därefter gick den som den skulle!

Ja, man kan mäta LMM, men jag har inte recistans-värdena till den LMM du har... :???:

Däremot kan jag ge dig en beskrivning på hur man mäter!

Kontaktstycket urkopplat ur LMM, recistansmät mellan stift 2 & 3. Värde= 2,5 - 4 Ohm (LH-Jetronic 2.4).

Ett annat sätt att mäta LMM är att: Låta kontakten sitta på LMM, men gummidamasken är tillbakadragen så man kommer åt kablarna.
Volt-mät spänningen mellan stift 2 & 3 med tändningen påslagen.
Tyvärr kan jag inte ge dig värdet för din LMM... :cry:

För att mäta spänningsmatningen i LMM drar man tillbaka gummidamasken från kontaktstycket och kopplar in LMM. Mät mellan uttag 5 på Kontaktstycket och jordpunkt på chassi. Här skall det vara runt 12 volt (tändning på).
av Henry
När du rengjorde den och sprutade quickclean i den, är det den tunna nästan osynliga tråden som ska rengöras eller vad är det som ska rengöras.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag spolade hela innanmätet i LMM. Peta inte på trådarna bara, dom är känsliga...men dom går inte av om man sprayar på dom!

Har du gjort några mätningar på den?
av Henry
Jag tackar tipsen. Jag har nu ohmmätt och fått 3,5 ohm mellan stift 2 & 3. Spänningen med tändningen på blev 1,4 V på samma stift.
Spänning på stift 5 blev ca 12,5 V. Felet kvarstår dock.

Nu har jag beställt en ny på Mekonomen. Den kommer i morgon, jag hör av mig om problemet blir löst eller om felet består med ny Lmm.
Användarvisningsbild
av Caffis
Jocke S. skrev:Jag rengjorde min LMM genom att spruta CRC Quick-clean i den och lät den luft-torka. Därefter gick den som den skulle!

Ja, man kan mäta LMM, men jag har inte recistans-värdena till den LMM du har... :???:

Däremot kan jag ge dig en beskrivning på hur man mäter!

Kontaktstycket urkopplat ur LMM, recistansmät mellan stift 2 & 3. Värde= 2,5 - 4 Ohm (LH-Jetronic 2.4).

Ett annat sätt att mäta LMM är att: Låta kontakten sitta på LMM, men gummidamasken är tillbakadragen så man kommer åt kablarna.
Volt-mät spänningen mellan stift 2 & 3 med tändningen påslagen.
Tyvärr kan jag inte ge dig värdet för din LMM... :cry:

För att mäta spänningsmatningen i LMM drar man tillbaka gummidamasken från kontaktstycket och kopplar in LMM. Mät mellan uttag 5 på Kontaktstycket och jordpunkt på chassi. Här skall det vara runt 12 volt (tändning på).
Jag har sett en tråd för länge sedan om just det här hur man mäter, men vart är den ? Har hittat det här , i bilen vid boxen i kontaktstycket mellan 6 o 7 ca 3,7ohm mellan 6 o 14 0-1000ohm beroende hur co står Men jag kommer i håg att man kunde mäta som du säger vid Lmm när bilen går så skulle man mäta på något av stiften o få ut om den fungerade som den skulle Volt ,synd att man har blivit senil o gaggigig Det här är en så pass dyr grungka så det skulle vara bra om man kunde mäta till sig om den funkar som den ska Jag passade på att fråga på en Auktoriserad volvo verkstad hur dom kollade Lmm - : Ja ee hure du EEehhh vi brukar hämta en ny på lagret o funkar de så får den sitta kvar annarch vet man att den e hel. Tack för Kaffet :shock:
av Henry
Nu är problemet löst. När jag monterat nya lmm som jag köpte på Mekonomen så fungerade allt perfekt. Lambdalampan slocknade efter att koderna raderats. Nu är det bara att hålla tummarna och hoppas att inte det dyker upp något annat fel på bilen.

Hälsningar från Henry Roslagen.
Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

Volvo car UX

Den har kommit till min app nu men vette fan om ja[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]