Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har följande problem med en 740 sedan B230F M47 -89:

Symtom:
Vibrationer i hela bilen mellan typ 45-60 km/h. Numera lokaliserade till området runt hardyskivan (kardan "hoppar" där, syns enligt mek-killen när man kör den upphissad och även när man vrider för hand. Fortplantar sig till stödlagret där vibrationen troligen går över i karossen. Endast liten vibration i själva lådan.

Bytt:
Nygammal låda inklusive medbringare/fläns mot kardan, för ett halvår sedan. Efter att jag börjat få mer och mer vibrationer byttes: knutkors, stödlager, stödlagerhållare, hardyskiva och v-lådekudde. Motorkuddarna ser fräscha ut. P-box på lådans utgående axel byttes då det såg ut att läcka lite därifrån.

Vibrationerna kvarstår. Skulle behöva er hjälp med följande frågor:

-Hur sitter lådan ihop med kardan vid hardyskivan? Visa gärna delarna med en sprängskiss den som har och förklara övertydligt :-)

-Är det möjligt att sätta ihop dessa delar fel? Finns det några passmärken mellan låda och kardan som ska matchas ihop?

-Har ett läst tidigare inlägg där problemet varit någon glapp/stukad hylsa anslutningen låda-kardan. Beskriv gärna mer i detalj hur du löste detta problem!

Är mycket tacksam för er hjälp, börjar tappa sugen med denna bilen nu... :-(
av 855t-röd
man brukar väll göra märken från lådan samnt de olika kardan bitarna för det sitter vikter på dem så det får inte sättas ihop fel,för då blir det nog obalans

mvh chrille
av SteffeB
Kardanaxeln är "nycklad" ett "fetare spår" och flera mindre.
Jag satte ihop hardyskivan fel en gång och fick kraftiga vibrationer (körbart men otrevligt).

Hardyskivan med den lilla "plåtmedbringaren" kan ju bara monteras på två sätt, fel eller rätt.
av per740
->SteffeB:

Vilket sätt att montera hardydelarna är rätt då?

Med "nycklad" kardanaxel, menar du då vid hardyskivan eller mellan de två kardanaxeldelarna?

/Per

Laddade också ner 5.0.5 OTA, och uppdatering[…]

Friskluftslang

Vad menar du med "friskluftslang"?

Det är väl en centerhögtalare (inte[…]

@Erik Å , Tusen tack för tipset, jag […]