Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lanzelot
jag har en Volvo 960 -92a sedan med multilink bakaxel som har fått dåliga stöd dämpare bak. Har kollat med volvo och deras stötdämpare med nivåreglering skulle gå på över 7000 kr att köpa Crying or Very sad

Finns det några vanliga gas, olje stödämpare eller några billigare stötdämpare med nivåreglering som skulle passa istället? Har även tänkt att byta fjädrar samtidigt.

Tacksam för svar!
av lennart lundberg
Hej!

Jag vet inte om det är samma dämpare på 960 –92 som på 960 –96 med nivåreglering.
Har du multilink bakaxel så har du nog endast en bladfjäder av komposit materia och då passar ingen annan stötdämpare än de med nivåreglering. Det är olika fjädrar om det är med eller utan nivåreglering.
Det är betydligt mer jobb att bytta bladfjädern än att byta spiralfjädrarna, som på en vanlig bakaxel.
Har själv prövar med ett par vanliga dämpare och fick alldeles fel nivåhöjd på bakvagnen.
Det finns andra som har dämpare men de är dyrare än Volvo och Bilia har en komplett sats bak med krängningshämmare och dämpare som är biligare än 2 st. lösa dämpare.
Om det skulle vara så att det är samma dämpare, så kommer jag att byta mina dämpare runt om nu i vår och då blir bakdämpare till förfogande om du har intresse av dem. Sitter på en Volvo -96
Dom är inte slut men är använda av mig ca 5 000 mil och var beg. när jag ersatte mina original dämpare då den ena hade lessnat.
De är av den nya typen som sitter uppochner ”gummibälgen uppåt” mot de normala dämparna med gummibälgen nedåt.

Lennart 960
av Arne
Nej, -92:an har inte bladfjädern utan den tidigare multilinken så det är inte samma stötdämpare.
Stockholms stötdämparverkstad har ev. stötdämparna som du behöver. http://www.stotdamparverkstan.se

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]