Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Delain
Har ett problem med min volvo 745 och har haft detta rätt länge. När motor är kall finns det ingen tomgång alls utan efter ca. 5km när motorn blivit lite varm så kommer tomgången.

Har hört att det kan vara kallstarten som det är fel på? Svårt att fixa?
av Kena
Motor, insprutning el. förgasare? årsmodell? så får vi nått att bita i. Började det bara helt plötsligt, eller?
av Delain
Insprutning el. Förgasare har jag inte en aning om vad jag har. Har en motorkod dock: B230F (från mekonomens register)

Har haft det här felet länge, ungefär ett år skulle jag säga, ända sen jag fick bilen av farsan.

Konstigt fel, för den är inte svårstartad alls. Just när man startar den har jag tomgång, men direkt jag nuddar gasen så dör bilen.
Användarvisningsbild
av #27
Till att börja med så har du insprutning (om du nu har 230f).

Sen vad de kan vara för fel tomgångsmotor eller smutsigt spjälhus till att börja med...
av Delain
Tomgångsmotor är bytt och spjällhus är kollar så att det är OK. Tydligen har bilen enligt farsan varit till den lokale volvo mekanikern otaliga gånger utan att fått problemet fixat.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Kolla felkoder! Klicka på länken nedan och följ anvisningarna!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2811

Testa både uttag 2 & 6 och skriv ner koderna i formen X-X-X (ex. 1-2-1)
Dela med dig av koderna så kan vi fortsätta felsökningen! :wink:
av Delain
Det ska jag göra, återkommer senare!
av Delain
Nu så har jag felsökt lite:

Uttag 2:
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
Hade även en 2-2-2, måste ha sett fel där.

Uttag 6:
1-4-3 Knackgivarsignal

Hjälper det er något? =)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har du "luftmassemätare"? Sitter direkt mellan luftfiltret och spjällhuset och ser ut så som länken visar http://195.149.144.149/images/60/6070102930.jpg

Anledningen till frågan är koden 2-2-2.
av Delain
Ja, det verkar som om det sitter en luftmassemätare där, inte säker på att jag kollat på rätt sak dock.

Tänkte på felkoderna jag fick tidigare, kan det vara en idé att byta ut lambdasonden, även fast mekanikern säger att han har mätt upp värdena och enligt han så verkar den OK..
Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]