Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av L3LL3
#1397659
Tja!

Jag har sett trådarna om hur man läser av felkoder här på jagrullar.se. Bra och tydlig information. De verkar dock vara låsta, så jag skriver en egen...

I min Volvo 960 (1991) finns det en sådan här box, men det är bara "hål" 1 och 2 som det finns kontakter i (se bild). Detta stämmer inget vidare med de instruktioner som jag har läst är på forumet. Är det möjligtvis någonting som jag har missuppfattat?

/LS
Bilagor
IMG_4963.jpg
IMG_4963.jpg (970.45 KiB) Visad 3912 gånger
Användarvisningsbild
av L3LL3
#1397679
Ser nu att denna avdelning är för årsmodell 95-98. Kan någon vänlig moderator flytta min tråd till korrekt avd. (om en sådan finns)?

/LS
Senast redigerad av 1 L3LL3, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1397703
Kolla i mittkonsolen om det finns ett uttag för OBD2 (16 poligt), sitter från - 96 års modell på 900 modellerna. Fanns tidigare på USA-bilarna. I så fall är den box du har till något helt annat. Skulle det vara ett original uttag, ska du ha ett sådant uttag till. 900 modellerna har 2 st boxar märkta A och B
Användarvisningsbild
av frasse4
#1397760
På bilden ser det ut som att ger går fyra kablar fram till diagnosboxen. Det är inte så att någon har ramlat ut på undersidan?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1397787
Jag är inte 100 på just 960, men dom är mer lika 850 än 740/940. Antal diagnostikboxar varierar med utrustning. Först ut var årsmodell - 88 och 740 GLT (presenterades i april 1988) och den hade en box med 2 stift (tänd och bränslebox). - 89 var likadan (-88B är en - 89). Från - 90 utökades det till fler stift. 940 har 2 boxar (importerade 740 kan ha det) då är ABS i box 1 och SRS, farthållare och elsäte i box 2. En 940 utan "lull lull" kanske har en box (vet ej när SRS kom) . 960 kom samtidigt med 850 och den har i box A automatlådan i uttag 1 och tänd/bränslesysten i uttag 2 (Motronic) och (bl.a) SRS och ECC i box 2. Ju mer "lull lull" desto fler uttag.
Så har du en 960 "snikmodell" med en box så har du förmodligen en 960 med automatlåda och Motronic tändsystem. Och felkoderna är förmodligen samma (likartade) som 850 med Motronic. 850 hade flera olika tänd/bränslesysten.
Användarvisningsbild
av L3LL3
#1397816
Tack Lennart!

Det är bara en box i min bil, med endast två uttag. Bilen är fullutrustad från start, vilket borde betyda maximalt med "lull lull" (för den tiden). SRS och elsäte fanns dock inte i -91'an, så det är nog i sin ordning att det bara finns en box. Frågan är dock varför uttagen inte stämmer med tidigare nämnda instruktioner, vilka antyder att det faktiskt är uttag 2 & 6 som används?

/LS
Användarvisningsbild
av frasse4
#1397824
Uttag 2 och 6 gäller 940. Även om 960 ser ut som en 940 är den maskinellt och elmässigt mer liken 850. I min fickdatabok står att uttag A1 är för automatlådan, AW 30-42 I ditt fall och A2 är motorstyrningen, I ditt fall Motronic 1.8. 960 har inte en separat box för tändningen. SÅ det tycks vara i sin ordning

Fanns inte SRS på 91:orna som tillval? Jag hade förar och passagerarairbag på min - 94:a. Sedan hade jag inte passagerarairbag på min V70 - 05 trots att den var Momentum och rätt välutrustad i övrigt

Ok tack för svaret. Kollade tändstifte[…]

Hallå! Det där ju motorlampan som lys[…]

Trasig Renault Scenic

Här sitter en toppackning i stål. Vanl[…]

Var lagren bekräftat dåliga eller bytte[…]