- fre 31 jul 2020, 07:54
#1393802
Om du tittar ner ner i hålet utan chokespjäll med en ficklampa. Det ska vara helt stängt, alltid. Det är vakuumstyrt och helt oberoende av det andra spjället, och det kan "hänga sig" så det står lite öppet. Vid kall motor ska chokespjället stå som det gör, men det ska stängas helt (när det är kallt) om du trampar ner gasen och släpper uppden igen. Sedan när du startar motorn ska det öppna lite av luften som sugs in (fjäderbelastat). När motorn är varm ska det vara helt öppet. Är då det andra spjället också öppet så blir det "knas", det ska bara öppna när motorn belastas. Jag har inte jobbat med just denna förgasare (den kom efter jag slutat som bilmek) men denna typ var mycket vanlig i sluter av -70-talet och fram till det blev lag på katalysator
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V