Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nicke8019
När jag startar utan choke så går den igång hyfsat snabbt och har helt ok tomgång men gasar jag till så choken aktiveras så bluddrar den duktigt, har kollat så choke-markeringarna sitter som dom ska, känns som den får för mycke bränsle, vad kan det vara tro?
Användarvisningsbild
av lennarte
Fungerar chocken över huvud taget? År båda gasspjället helt stängda på tomgång?
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du tittar ner ner i hålet utan chokespjäll med en ficklampa. Det ska vara helt stängt, alltid. Det är vakuumstyrt och helt oberoende av det andra spjället, och det kan "hänga sig" så det står lite öppet. Vid kall motor ska chokespjället stå som det gör, men det ska stängas helt (när det är kallt) om du trampar ner gasen och släpper uppden igen. Sedan när du startar motorn ska det öppna lite av luften som sugs in (fjäderbelastat). När motorn är varm ska det vara helt öppet. Är då det andra spjället också öppet så blir det "knas", det ska bara öppna när motorn belastas. Jag har inte jobbat med just denna förgasare (den kom efter jag slutat som bilmek) men denna typ var mycket vanlig i sluter av -70-talet och fram till det blev lag på katalysator
av Nicke8019
Jag hade satt dom 2 svarta slangarna fel, till vänster om förgasarn på bilden ovan, om du kollar så att dom inte sitter som bilden ovan, så gå igenom noga så alla slangar verkligen sitter på rätt plats, jag trodde det tills jag upptäckte mitt misstag.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]