Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tikkapower
Har en volvo 945 turbo ++ -93:a.

Tomgången har börjat spöka och jag vet inte vad det är som är orsaken. Den ligger mellan 500-600 varv och det är tillräckligt lågt för att oljetryckslampan ska blinka och någon gång tändas.

Om jag gasar så att varvet hamnar på ca 800 så blinkar eller tänds aldrig oljetryckslampan.

Har hört talas om "tomgångsmotorn", var sitter den och hur ser den ut? Kan man göra något med den?

Tacksam för snabba svar.
Användarvisningsbild
av niklas gson
verkar vara den som e pajj... sitter under insuget ..e rund o har en slang på toppen o en på sidan finns en kontakt på den med...ta lös motorn o kolla det ska lätt snurra en spole där inne prova peta på den med en liten mejsel..men byt den om du inte vill krångla...sen dra ut 1ans säkring o stoppa in den..den nollställer tomgångsmotorn...lycka till.
av Tikkapower
Tackar så mycket. Jag hade iofs. redan hittat den, tagit bort den och rengjort den med lysfotogen, smort upp den med wd40 och den roterade lätt. Men jag fick ingen förbättring på tomgången. Nu har jag ju dock inte tagit ut ettans säkring efter detta, men jag har inte fått några felkoder heller innan eller efter rengörningen. Jag ska prova med att plocka säkringen och se vad som händer.

Tack så länge.
Senast redigerad av 1 Tikkapower, redigerad totalt 0 gånger.
av Tikkapower
Har nu plockat ettans säkring och har haft den ute i ca en minut.

Satte tillbaks den och det blev ingen skillnad. Finns det något sätt jag kan testa tomgångsmotorn? Vad händer om jag kopplar bort kabeln till den?

Får motorn 12v konstant eller är det stigande/minskande spänning som styr den.

Kan jag koppla 12v direkt på motorn för att se om den reagerar?

Många frågor och jag hoppas på lika många svar.

Tack
Senast redigerad av 1 Tikkapower, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av niklas gson
den ska ju ge signal till databoxen hur suget i insuget är..nja inte koppla ström det ger inget..bästa vore att prova byta finns nog på en skrot för nå hundring.. hur ser slangarna ut då du har ju en före insuget o en på insuget....föresten har du kollat insugs packningen då..brukar ju gå sönder e rätt vanligt ..prova spruta startgas så märker du om den e paj :)
Användarvisningsbild
av niklas gson
föresten det med säkringen du behöver inte vänta någe alls bara ta ut den o sätta tillbaks den direkt..brukar ha bilen igång o ta ut den .då stannar den sätt tillbaka säkringen o starta upp.... 8)
av Tikkapower
Fick ett tips av en volvomänniska;

Han sa att om jag hade ac på bilen vilket jag har så skulle jag prova att stänga av den och nolla databoxen. Det ska tydligen finnas en givare/sensor som ska höja tomgången när ac'n är påslagen.

Om tomgången höjs när man stänger av ac'n så är det den givaren som är kass.

Jag har provat att köra utan ac'n på i två dagar men inte märkt någon skillnad. Har annars alltid ac'n (ecc'n) aktiverad eftersom jag kör med inst. aut/aut och sen gradtalet inställt.

Fråga; kan denna givare hänga sig om den är aktiverad så länge som jag har haft den aktiverad ? Ca 3 år.

Som kuriosa finns det även en givare som vid stort strömuttag ska höja tomgången och en givare som om man är i varmt klimat ska höja tomgången på bilen för att den ska pumpa mer vatten och kyla bättre. Den sistnämnda givaren är samma över hela jorden utom i Israel och en stat i USA.

Man lär så länge man lever.
XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmo[…]

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]