Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en 945a -92 B230FB LH 2.4 just nu med felkod 1-1-3.

Har kollat på denna jagrullar.se och koden betyder "styrenhet eller kortsluten Lambdasond".

Autodata: och enligt deras program: 1-1-3 = "Bränslemängdsanpassning för mager/fet". Orsak- insugsläcka/blockering, onormalt mycket bränsle i motorolja, bränsletryck,ledningar,luftmassemätare,uppvärmd lambdasond.

Vadis: Lambdaintergrator. Felaktig reglering.

Vad ska jag börja , blir helt snurrig av att det kan skilja så mellan olika tabeller. villket stämmer, menar dom alla samma sak men har formulerat om till den mildra grad så det ser ut som dom är olika!!!!

HJÄLP! mycket tacksam får råd!!!!!
MVH Lasse
Användarvisningsbild
av Sparkz
Här är jagrullar ute och cyklar lite får jag säga...

Fickdatan jag har här säger "Lambdareglering vid övre eller undre gräns" Där fick du en till, kul va? :P

Bränslemängdanpassning, lambdareglering, Lambdaintergrator- Felaktig reglering är väl ganska samma sak. Det är väl översatt bort och fram mellan olika språk för många gånger. Kan tänka mig att Autodata försöker köra med en enhetlig terminologi oavsett bilmodell...

I alla fall. Lambdaregleringen behöver kompensera mer än vad styrenheten anser är normalt. Men när det gäller just bränsleblandning är det så mycket som kan påverka så det är svårt säga något på bara en felkod. Tjuvluft, bränsletryck, lambdasond, LMM... Men det har ju Autodata redan talat om såg jag nu!

Mät lambdasignalen så får du reda på om den är mager eller fet iaf.
av Overlander
Tack för svaret!
Ja se på 17 det fanns en till förklaring på 1-1-3...... suck tja det är väl bara att gå igenom grejorna då

Min sambo körde bilen vid tillfället och det var vid övergång från 110 till 90km/t som lampan tändes, det märktes inget på bilen att den uppförde sig konstigt eller så.
veckan innan så hördes det ett ljud som påminde om att en rem slirade men bytte remmarna ljudet finns kvar endå. ett kvittrande ljud i samma frekvens som en rem ungefär som jag inte kan lokalisera, kanske tjuvluft från en slang....

Fråga: enl Autodata ska förvärmnd lambda vara 0.2-0.9Volt (varierande) Hur vet jag om den är fet eller mager? högt eller lågt värde eller är den bara "hel" om den varierar mellan dessa värden?
MVH Lasse
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lambdasignal:
Högt = fet
Lågt = mager
Den ska pendla upp och ner när allt är riktigt.

Blanda inte ihop det med lambdaVÄRDE, det får man när man mäter avgasena. Rätt blandning är 1,0 (±0,04) och där är HÖGRE värde än 1,0 MAGER.

Ljudet kan mycket väl vara tjuvluft. Orolig tomgång?
Ös på med startgas runt insugspackningen och slangar.
av Overlander
Trodde jag hittade ett fel på en gång, kabelskon var i riktigt uselt skick, rostig och satt dåligt, bytte och nollställde dosan. provkörde ca 3mil ingen lampa tändes inte.

Körde några timmar senare kom i en väldans bilkö och efter ca 10 min i kön tändes lampan, var tvungen att fortsätta köra ca 4 mil, kollade dosan, 1-1-3 igen. nollställde , borjade köra 20 min senare, lampan tändes efter ca 2.5 mils landsvägs körning.

Auto data vill ha det till att man ska ta isär kablarna till lambda sonden när man ska mäta på den men då får man ju ingen spänning i kretsen då man tar i sär kretsen
(kollat volvos kopplings schema till 230FB LH 2.4) , kanske man kan mäta så i ett Regina system då värmaren har förbindelse med signal delen inuti lambdan??!!

I allafall mätte jag med varm motor på tomgång drog isär kabelskon så jag kunde mäta på den utan att koppla ur den, pendlade 0.33-0.69V

Ska tillägga att Lambdan förmodlingen inte är orginal då kablarna var skarvade och bytte färg efter vägen........

Har gått med startspray över insug, spridare, slangar mm men inget hände mer än att jag nu vet att man kan göra motortvätt med startgas, blir skinande rent.......

Tomgången är inte orolig på någotvis utan helt normal. den drar oxo under litern.......med vinterdäck o motvind.

Hmmm....
Ideer någon!!

MVH Lasse
Användarvisningsbild
av Sparkz
När du mäter signalen ska den vara hopkopplad. Kopplar du isär kan du mäta så styrenheten lägger ut rätt spänning till sonden, 0,5 V.
Förvärmningsmotståndet i sonden, det tvåpoliga kontaktstycket, ska vara 2 Ohm kall och 15 Ohm varm.
Användarvisningsbild
av Caffis
Glöm inte att kolla jord flätorna, oxid mellan plåt o fläta Slog nig hur dåligt det är jort från fabrik. I med en skruv rakt i plåten med färg och alt kvar.Fungkar dom första 10åren men sen. 0,2 volt kan man tängka då behövs det inte mycket skit för att det skall bli fel.
av Overlander
kollade boxens utspänning = 0.5V

Kollade också förvärmnings motståndet i kallt tillstånd= 4 ohm ( gick till ca 8 ohm under den korta tiden jag kollade boxens utspänning)

har inte kollat i fullvärmt tillstånd , då jag nu förmodligen fått magsjuka mitt upp i alltihopa....... får ha skithuset på släp..... :oops:

Kan det bli en felkod av att förvärmnings motståndet är felaktigt/ inte håller sig inom 2-13ohm ?

Undrar hur mycket jag kan provköra innan katalysatorn tar skada....

Ha en bra weekend allihopa!!!
MVH Lasse
Användarvisningsbild
av Caffis
Jag fick det här tippset,om man kör korta sträckor varje dag,typ att inte katten blir riktigt varm slaggar den i hop. hadde exat samma problem som du förutom magsjuka. :shock: för att bränna dän all skit höga varv låga växlar (tvåan trean) så att du får ett högt flöde och att katten blir riktigt varm så det smäller i den utan att övervarva den Jag tyckte att det inte lät riktigt klokt men testade på vägen hem från jobbet, det fungka.lampan slocknade. :wink:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Din sond verkar ju fungera, signalen pendlar och motståndet är riktigt. I alla fall precis när du mäter... Du kan ju åka en bit innan lampan tänder sig också, så det är väl nåt som kommer och går. Därför tror jag inte det är nån fara med katalysatorn heller, det är ju inte så att den ligger och vräker på bränsle för fullt.

Men sonden kan visa lite fel, så den hamnar utanför sitt område i vissa lägen.

Eller glapp nånstans. Skarvad piratsond, hur ser skarvarna ut?

Eller nåt annat som påverkar blandningen...

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]

@fjohan82 , Låter tyskt och bra(?) :-) […]

Är väldigt vanligt med fel på […]

S60 -19 CarPlay/telefon strul

Har nyligen köpt en begagnad S60 T5 frå[…]