Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tompski
Hejsan alla!

Har läst och studerat och vet att det finns massor med information i detta forumet och jag är full av beundran för er som är kunniga inom detta område!

Det jag behöver hjälp med är att min gamla trotjänare som snart skall ärvas av min syster har lite snuva, hon spinner som en kise när man får igång henne men dock har hon ojämn tomgång och allmänt ryckig ibland...

Har även problem att lampan längst till höger på instrumentpanelen tänds. Har dock nollställt henne nu för att hitta felkoder med dialysverktyget men just nu är det 1-1-1.

Har dock en fråga, vart sitter Luftmassemätaren då killen på Bilia trodde det kunde vara det som strulade. Han tyckte även att jag skulle fixa det själv då det var lätt som en plätt att fixa. Vill kolla hur det ser ut och göra något åt det....

Kan ett gammalt slitet luftfilter ge en ryckig gång och kass tomgång (från död - 2000 varv)

Jag återkommer när jag får igång felmeddelandet som kommer efter ett tag... men hjälp mig gärna finna LMM.

Tack!

/T
Användarvisningsbild
av #27
Luftmassemätaren sitter på slangen mellan luftfiltret och gasspjälet.
av Tompski
Den slang som går från luftfiltret mot förarhytten är det på den som LMM sitter?

På den sitter en elgrunka som det är kopplat en sladd till (ungefär som en scartsladd) det är den som är LMM?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hur mycket felsökning gjorde den här killen på Bilia? Det låter som lite för lösa grunder för att du ska springa och köpa en massemätare bara sådär. Elektronik brukar inte gå att lämna tillbaka efter köp.
Kör tills lampan tänder sig, och kolla felkoder. (Antar att den har varit tänd innan?)
Beskriv gärna symptomen lite tydligare. Ryckningar, på vilka varv, på acceleration eller jämngas osv...
av Tompski
Japp, håller med om lösa grunder!

Jag kommer att kolla felkoderna imorgon, lampan tändes när jag var på väg hem idag!
av Tompski
Hejsan hej!

Här kommer felkoderna som jag fann idag när jag felsökte...

1-1-3 Styrenhet eller kortsluten lambdasond
1-2-1 Signal från luftmassamätare
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast

Felbeskrivning är

Om jag kör den varm, stannar vid ett rödljus kan det hända att tomgångsvarvtalet går upp till 1500. Gasar jag på går det ner mot 1000 för att sen stiga till 1500 igen.

Kör jag vanligt känns det inte något märkligt, kan ibland hända att den rycker till lite som den inte tänder ordentligt.

Tidigare hade jag ett fel som itne återkommit efter jag byte kamrem och generatorrem och det var att den var seg att starta ibland. Fick starta den flera gånger och ge gas direkt för den skulle komma igång. Fick ge den gas i några minuter för den inte skulle dö så fort den hamnade i tomgång. Detta har dock inte inträffat sedan jag byte remmar. (rembyte skedde i helgen)

Vad har ni för känsla grabbar?
Användarvisningsbild
av Sparkz
113 har vi en annan tråd om, läs den.
Att den svarar dåligt, sjunker i varv när du gasar låter som massemätaren. Men detta händer alltså bara när du stannar i en korsning och tomgången blir hög?
Ojämn tomgång sa du med ja, tjuvluft! Kolla insugspackning och slangar runt insuget, använd startgas när motorn går på tomgång.
Stänga av, och vrid på gasrullen. Lyssna så det klickar i tomgångskontaken precis när armen på spjällaxeln börjar röra sig.
av Tompski
Här kommer lite filmer för att beskriva hur den beter sig... Verkar dock som man måste ladda ner filmerna för de skall fungera....

Film1: Jag går ut och startar bilen på morgonen, Tomgången går igång fint men bestämmer sig för att öka ganska omgående.

http://www.badongo.com/vid/304692

Film2: Jag har kört från Malmö till Lund och svänger av avfarten. De första 25 sekunderna är ointressanta. Sen bromsar jag inte för att stanna och varvtalet lägger sig på ca 1000 varv för att raskt gå upp till 1500 (Efter ca: 40 sekunder av filmen) jag försöker då ge bilen lite gas för att den skall gå ner i "vanlig" tomgång igen vilket den inte riktigt gör. Ger den mer gas och då gör den det...

http://www.badongo.com/vid/304693

Ett vanligt fel är om jag frikopplar för att stanna så lägger sig varvtalet på 1500, när bilen stannar (står still) går den ner till 1000...detta händer väldigt frekvent.

Har provat med startgas utan någon framgång, verkar inte vara någon söndrig sladd.

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]

Är väldigt vanligt med fel på […]

S60 -19 CarPlay/telefon strul

Har nyligen köpt en begagnad S60 T5 frå[…]