Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Akvaristen
Jag har en 945 -98. Idag hade besiktningen åsikter om att fästena till dragkroken var sönderrostade. Inte runt hålen som sitter i bilen. Det var alltså där hålen finns i vilka man drar fast hela dragkroken i bilen.

Är dessa hål standard för Volvo 945 eller gör varje montör av dragkrokar sina egna hål i balkarna?

Kommer det fungera om jag köper en liknande krok på tex

https://vparts.se/se/dragkrok-till-volv ... -kula.html

Har ni bättre förslag?

Är det bara att skruva av den gamla rostiga och skruva dit denna så bilbesiktningen nöjd?
av Rådlös
Fästena, hålen i bilen är förtillverkat så alla som vill sälja dragkrokar till Volvo 945 får rätta sig efter och utgå från vad Volvo bestämde från början. Sedan kan det naturligtvis i teorin kanske vara skillnader som dragkroktillverkaren har gjort, satt eluttaget på andra sidan, gjort ett annat fäste för säkerhetsvajer etc. etc. Men det torde inte påverka själva fästpunkterna i bilen.
940 har jag inte tittat närmare på, men 240. Det finns lite distanser och planbrickor m.m. Memorera hur det gamla sitter så att det blir lika med det nya. Förr var det så att Bilprovningen skulle kontrollera montaget om man hade bytt. Då fick man inte i det läget spraya Tectyl eller motsvarande innan Bilprovningen hade kollat. Jag vågar inte säga hur reglerna är i dag, men försök gärna reda ut det i förväg så du inte riskerar att få backning.
Användarvisningsbild
av Urbis
Volvo har ”fabrikstillverkade” färdiga hål för montering av dragkrok. Leverantörer av dragkrokar anpassar sig efter dessa. Så de ska passa.
Tror inte man behöver få godkännande av bilbesiktning idag att man monterat rätt...
av Akvaristen
Ska det vara hela 8 bultar? En blandning av 4 st 17mm sexkantbult, 2 st 16 mm samt 2 st insex 10. Jag har lyckats lossa 6 av dom men två är sönderrostade. Kanske måste jag svetsa fast nya skallar?

Hur får jag bort bakre spoilern? sitter ett antal svarta plastknappar som håller fast den vita spoilern bak på bilen. Hur lossar jag dom?
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]