Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
Har en 745 årsmodel 91, Rex-Regina, som jag haft 15 år. Jag kör inte varje dag utan kanske 2-3 gånger i veckan. Den har alltid startat på 2 sekunder. Nu sedan 2 månader så tar den 7-8 sekunder på startmotorn innan den går igång om den stått 2-4 dagar. Men ibland när jag startar efter en dag så går den igång direkt. Först trodde jag det var backventilen i bränslepumpen. . Men det kan inte vara det för då bör den tappa bränsletryck även efter en dag liksom. Trodde sedan det var radiorelät på kylbehållaren men det blev inte bättre trots byte till en annan. Vad tror ni det kan vara? Bilen går jättefint annars sedan när den startat. .
Användarvisningsbild
av lennarte
Bränsletrycket är tillbaka på 0 i tryck efter någon timme så det är inte det som "ställer till det". Däremot (om allt är Ok) ska du ha fullt tryck innan motorn "gått runt" ett varv. Dessa modeller med endast en pump (i tanken) kan vara lite "nyckfulla" när bränslepumpen börjar "ta slut". Dom verkar kunna fungera helt normalt, för att sedan inte fungera och helt plötsligt fungera normalt igen.
Sedan är ju tändspolen (med integrerat slutsteg/tändförstärkare) känt för att "krångla" mer än vad LH systemets delar gör.
Du kan ju kolla felkoder på denna modell. Även om det visa inga fel så säger det lite om var du ska leta
av sicnarf
Tack Lennarte. Ska ta ut felkoder och se om det kommer nåt. Har en helt fabriksny Regina Tändspole jag kan testa med också.
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]