Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 744an
Nu för andra gången har jag upptäkt att det är runt en liter vatten ungefär, i baksätet golvet och vid förarstolen golvet. Jag har ingen aning om vart det kommer ifrån, kan det var hål i värmepaketet så det läcker ut i kuppén? Eller finns det någonstans där det ofta rostar på en Volvo 740 som resulterar i att vatten tar sig in? Det finns ett rosthål på insidan dörren men alla hål som finns på dörren är utom räckhåll för att vatten ska kunna rinna dit det är, alltså hålen som är från fabrik.
av Tilly
Först och främst gäller det ju att reda ut om det är glykolblandat vatten eller vanligt regnvatten. Är det glykolblandat så kommer det från värmesystemet. Jag gissar att det handlar om en 740 (på grund av ditt forumnamn) och då är det rätt vanligt att värmekranen börjar läcka. Den sitter under instrumentpanelen och är i svart plast med en arm kopplad till en vajer som går till värmereglaget. Börja med att se om det verkar kladdigt där. Även gummislangarna och dess anslutningar bör undersökas. Själva värmepaketet kan också läcka men det är ovanligt.

Är det vanligt regnvatten så kolla upp alla gummigenomföringar mellan motorrummet och kupén. Gummi kan bli torrt med åren och har någon genomföring tappat stinget så kan det ju skvätta in där vid blöt väderlek. Det kan också vara värt att kolla upp vädringsluckan som sitter på vänster sida ut mot framskärmen. Där finns också en gummipackning som inte alltid är så pålitlig nu när bilarna börjar bli gamla. Det är lätt kollat genom att hälla vatten i luftintaget framför vindrutan och se om det sipprar in vatten vid vädringsluckan. Lycka till med felsökandet!
av 744an
Tilly skrev: tor 27 jun 2019, 22:47 Först och främst gäller det ju att reda ut om det är glykolblandat vatten eller vanligt regnvatten. Är det glykolblandat så kommer det från värmesystemet. Jag gissar att det handlar om en 740 (på grund av ditt forumnamn) och då är det rätt vanligt att värmekranen börjar läcka. Den sitter under instrumentpanelen och är i svart plast med en arm kopplad till en vajer som går till värmereglaget. Börja med att se om det verkar kladdigt där. Även gummislangarna och dess anslutningar bör undersökas. Själva värmepaketet kan också läcka men det är ovanligt.

Är det vanligt regnvatten så kolla upp alla gummigenomföringar mellan motorrummet och kupén. Gummi kan bli torrt med åren och har någon genomföring tappat stinget så kan det ju skvätta in där vid blöt väderlek. Det kan också vara värt att kolla upp vädringsluckan som sitter på vänster sida ut mot framskärmen. Där finns också en gummipackning som inte alltid är så pålitlig nu när bilarna börjar bli gamla. Det är lätt kollat genom att hälla vatten i luftintaget framför vindrutan och se om det sipprar in vatten vid vädringsluckan. Lycka till med felsökandet!
Jag titta på allt och värmekranen var torr likaså slangarna till värmepaketet. Jag körde bilen varm och de var fortfarande torrt. Glykol behövde fyllas på men kan bero på något annat isånnafall. Luftluckan rann det vatten i och jag hittade ett litet rosthål på golvet. Det rann vatten ut ur bilen bär jag hällde där du vad mig, ur fabriksgjorda hål. Antagligen har det varit mycket vatten där och fuktigt så det har rostat. Men förstår inte hur det kan komma så mycket i bilen då, eftersom det mesta rinner ut under bilen.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
@744an, Kylvätskä smakar sött o är giftigt. Så skölj käften riltigt om du tar en droppe på fingret o smakar. Läcker framrutan mellan glas och kaross har sett det på gamla 240 o 140?. Det måste väl finnas regnvatten dräneringar som kan vara igensatta?. Jag har aldrig haft en 740 själv.
av 744an
Det är mycket möjligt att ett hål har täppts igen för det är mycket löv i luftintaget, Omöjligt att få bort. Det smakar ingenting om vattnet.
av 744an
gubbstrutt skrev: fre 28 jun 2019, 17:53 @744an, Har för mig att plåten framför rutan går o ta bort.
Försökte men vindrutetorkarna är ivägen och vet ej hur man tar bort dem. Men kan det läcka in via vindrutan för listen upptill satt inte helt tätt?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Tyvär vet jag inte hur man får dän torkarna på 740 har ju aldrig haft nån. Men alla torkare kan sitta som fan ibland. vI ropar på Lennart här.
av NilsO
Torkararmarna tar man bort genom att lyfta på ”locken” nederst på själva armarna och ta bort muttrarna där. Sedan går det oftast bra att ta bort armarna. Fäll upp dem från rutan först. Man kan behöva bryta lite försiktigt med något verktyg i plast eller liknande för att de ska lossna från splinesen.

Plåten framför vindrutan – torpedöverdel – är sedan inte svår att ta bort. Jag minns inte exakt hur man gör (men minns just att det inte är svårt.) Den sitter med några skruvar, bara. Har för mig man måste ha öppet dörrarna för att komma åt några av dem. Edit: Man kommer åt allt från motorrummet – jag tänkte på när man lossar skärmen.
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]