Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse78
Hej

Nu börjar det komma riktig kyla, och imorse när jag tog bilen fick jag ej i overdriven. Inget händer, overdriven går inte i och lampan tänds inte heller. Kan det vara så att den frusit på nått sätt eller borde jag misstänka nått annat ???

har en 940 -91
Användarvisningsbild
av Bosse78
fribbe_740 skrev:tror inte att själva od:n har frusit. den rör sig ju konstant och vibrationerna borde skaka loss eventuell is från od:ns växelförare. tror att det är ett elfel.
Hmm jobbigt. Inte så pigg på att krypa under bilen nu i kylan :x

finns det nått relä som kan va trasigt kanske ?
av Addekarlsson
Kika i FAQ så hittar du en bild på reläplacering om du har elcentralen i mittkonsollen, under askkoppen.

Klickar reläet, men OD inte går i ändå, så skulle jag nästan börja kolla oljenivå i lådan. Sitter 2 pluggar på vänster sida, den övre lossar du, och då ska oljenivån vara så det inte rinner ut ur hålet.
Är det fullt med olja, så kan det vara en kabel till solenoiden, alternativt att solenoiden gett upp.

Nått att börja kika på i alla fall. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Bosse78
Addekarlsson skrev:Kika i FAQ så hittar du en bild på reläplacering om du har elcentralen i mittkonsollen, under askkoppen.

Klickar reläet, men OD inte går i ändå, så skulle jag nästan börja kolla oljenivå i lådan. Sitter 2 pluggar på vänster sida, den övre lossar du, och då ska oljenivån vara så det inte rinner ut ur hålet.
Är det fullt med olja, så kan det vara en kabel till solenoiden, alternativt att solenoiden gett upp.

Nått att börja kika på i alla fall. :D

Mvh/ Adde
Lyssnade och kunde inte höra relät klicka så jag köpte ett nytt men det hjälpte inte (blev dock 400:- fattigare) kolla säkringen som va hel. kan det verkligen bero på för lite olja att den bara plötsligt lägger av så ?? o vafan e solenoiden ? :P
Användarvisningsbild
av lilleman
kolla kabelanslutningar till knappen och anslutningen till lådan mvh/roger :)
av lennart lundberg
Hej Bosse!

Det händer att kabeln som går från knappen på växelspaken går av nertill där spaken är ledad ”vickas av”.
Det sys inte utanpå kabel för det är koppartrådarna som går av först.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av Bosse78
lennart lundberg skrev:Hej Bosse!

Det händer att kabeln som går från knappen på växelspaken går av nertill där spaken är ledad ”vickas av”.
Det sys inte utanpå kabel för det är koppartrådarna som går av först.

Lennart 960
ahh få ta o titta på det där vid tillfälle. Typ innan nästa gång man ska på långfärd :D
av mr_west66
Solenoiden är den som gör att växeln hoppar i.. sitter även en på startmotorn om du vet hur den fungerar.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Brukar själv tycka att det e kul o få lite feedback av dom man hjälper, så jag tänkte bara meddela att det var ett kabelbrott nere på spaken som var orsaken :D

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]