Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1319697
Bilen är en 740 b230f och det är vissa varningslampor som flimrar på instrumentbrädan, de lyser inte helt utan de flimrar som sagt och kolet i generatorn är bytt men däremot vet jag ej om generatorremen är spänd riktigt. Efter att kolet byttes funkade allt som de skulle men efter ungefär 2-3 månader du så kom felet tillbaka. Skruven som används för att spänna generatorremen fattas, vet ej när den försvann men det har alltid varit så. Kan man köpa den separat eller kan man spänna på annat vis? Eller är det något annat i generatorn som kan ha pajat? Funderar på om det är jordfel kanske.
#1319777
Du har fått goda råd redan, men här kan man ju tillägga lite som kan vara bra att känna till. "Information för överflödigt vetande".
Här ser du hur BMW har på en generator:

Ett kugghjul som flyttar den grejen som ser ut lite som en ishockeyklubba. Det är kuggar på den som svarar mot kugghjulet som spänner eller slackar generatorremmen.
Jag har också sett exempel där man satte en vantskruv som man också enkelt spänner eller slackar remmen med.
Vad är en Vantskruv? Jo, https://sv.wikipedia.org/wiki/Vantskruv
Vant har inget med vante att göra. Stagen som håller fast en mast på en segelbåt heter Vant på båtspråk. En vantskruv kan inte bara dra ihop sig. Den kan trycka isär sig också. Dom finns i en mängd storlekar och utföranden. Därför kan en sådan passa till att spänna en generatorrem.
#1319800
En ny rem är aldrig fel, även om den är spänd kan den slira om den är sliten. När du "spänner ut" generatorn måste du lossa både övre och nedre fäste och med brytjärn, kofot eller liknande och "bryta ut" generatorn. Det finns olika typer av "hjälp till sträckningen", men det är bara hjälp. Du måste alltid lossa skruvarna som håller generatorn, och lika noga är det att "spänna fast" dom igen. Remmen ska vara så spänd att du med tummen inte kan trycka ner den mycet mer än en centimeter. Lite mer om det är en lång rem, typ generatorn på vänster sida (förarsidan)
Remmen driver generatorn med remmens sidor (generatorn går mycket trögt, tungt när det laddar) och då slits remmen på sidorna och med tiden blir remmen smalare och hamnar längre och längre ner i skivans spår och när den når botten så slirar remmen trots att den är ordentligt spännd. Är remmen mer än 4-5000 mil så byt den. Har den slirat (blank på sidorna) byt den. Ser den gammal ut, byt den. Är du osäker, byten i alla fall. Den kostar förhållandvis inte många kronor
#1319895
Bytte remm och spände den och det gick bra i ungefär 1 mil sedan la bilen av... Jag förmodar att släpringen är dålig för om jag har fattar rätt så när den är dålig så sliter det oerhört mycket på kolen och kolen var som sagt nybytt för inte länge sedan. Så då kan väll kolen blivit dålig under en kort tid vilket resulterade i att generatorn la av och likaså bilen. Den betedde sig som om de var soppatorsk under 1 kilometer ungefär men jag vet att det finns soppa, när jag skulle starta den hemma så var de inge kräm i batteriet.
#1319902
Förmodligen är det så att generatorn inte laddar. Håller man på med bilel är en multimeter ett måste. Börja med att ladda batteriet med en batteriladdare. Också en nödvändig del när man håller på själv. När du har ström i batteriet så slå på tändningen och kolla på laddningslampan, lyser den eller lyser den inte? Om den lyser är det Ok fram till generatorn, starta motorn och kolla om lampan slocknar. Slocknar den är det förmodligen Ok i generatorn. Då ska du mäta hur många volt du har på batteriet, det ska vara minst 13,5V på tomgång. Gärna högre, doch inte mer än 14,5V. Är där minst 13,5V är det Ok och generatorn fungerar. Är det inte det får du prova med en annan generator. Du skrev i början att du bytt kol på generatorn, dom sitter i laddningsregulatorn så jag förmodar att du köpt en ny sådan (kostar inte mång kronor), men ha du köpt rätt? Det finns till synes likadana generatorer men dom är byggda för olika många Ampere. Har du en t.ex generator som är byggd för 60A och du har en regulator för 100A så blir generatorn överbeastad
#1320736
lennarte skrev:Förmodligen är det så att generatorn inte laddar. Håller man på med bilel är en multimeter ett måste. Börja med att ladda batteriet med en batteriladdare. Också en nödvändig del när man håller på själv. När du har ström i batteriet så slå på tändningen och kolla på laddningslampan, lyser den eller lyser den inte? Om den lyser är det Ok fram till generatorn, starta motorn och kolla om lampan slocknar. Slocknar den är det förmodligen Ok i generatorn. Då ska du mäta hur många volt du har på batteriet, det ska vara minst 13,5V på tomgång. Gärna högre, doch inte mer än 14,5V. Är där minst 13,5V är det Ok och generatorn fungerar. Är det inte det får du prova med en annan generator. Du skrev i början att du bytt kol på generatorn, dom sitter i laddningsregulatorn så jag förmodar att du köpt en ny sådan (kostar inte mång kronor), men ha du köpt rätt? Det finns till synes likadana generatorer men dom är byggda för olika många Ampere. Har du en t.ex generator som är byggd för 60A och du har en regulator för 100A så blir generatorn överbeastad
Jag har ny bytt släpringen och lamporna lyser inte längre och bilen går bra. Men jag såg att när jag stängde av bilen så lyste batteri lampan till lite snabbt. Brukar det vara så eller är det forfarande något fel? Känns som om det är något som brukar hända eftersom generatorn slutar ladda då man stänger av bilen.
#1320848
Lyser laddnings/batterilampan när motorn står still och tändningen är av (nyckeln ur) så är det fel på någon diod i generatorn. Om den "blinkar till" vet jag inte (har inte stött på det), men det går att mäta om du mäter med en ampere mätare mellan en avtagen batterikabelsko och batterpolen. Är det diod fel så ska den visa någon A. Är systemet felfritt visar den omkring 0,04 A (klocka, larm, stereo och liknande). Ska mätas 5 -10 minuter efter motorn stängts av (alla datorsystem ska stängas ner)

Glömde uppdatera med vilket verktyg torkskruv[…]

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.

Men läsaren visar ju massa felkoder,vilka &au[…]