Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej har en 945 ltt 95 som börjat bröla endel, Avgaset har gått isär pga dåliga skruv/muttrar precis framför katten, Bytte precis till halvsystem efter katten från BSR så händer detta framför ;-)

Har läst lite att jag behöver två FLÄNS TILL AVGASRÖR Art: 98-016 från Biltema.

Har även läst något om en stålring? Vet ni vilken och om den behövs?

Flensarna på bilden som sitter på mitt gamla rostiga rör är dom "lösa" så man kan slå bort dom och bara dra av dom?

Tack!
kattrör.jpg
kattrör.jpg (195.84 KiB) Visad 2664 gånger
Är flänsarna hela så är de lika bra i ha kvar dom. Lättast är så ta av dem tre skruvarna och sedan behöver du tre nya skruvar och muttrar. Och "stålringen" det är den som är packningen.. ta isär borsta rent noga.. klena på lite lagom med monteringspasta på ringen och skruva ihop.. dra jämnt på skruvarna annars spricker ringen.. ganska pilligt o få de där tätt.. men de går ringen finns billigt på biltema. Vet dock inte storlek då du har turbo är de lite grövre avgassystemet
Biltema har inte den stålringen längre. Skulle köpa till min (B234F motor) för ett tag sedan. Köpte på www.vparts.se. Sedan måste du ha 2 st repsatser (3-delade ringar som du skruvar ihop det med). Vet inte om Biltema har dessa (köpt dom där tidigare), men har dom inte ringen så..... Det är en större ring på turbomotorerna (och 16V motorn), den "vanliga" till B230F (FB, FD motorn) har dom.
Jag har bytt till nya "ändar" på både kat och främre röret flera gånger under åren, men det kräver ju både tålamod och en svets. Inte alla som har det, och lämna in för att byta "vete hundan" om det lönar sig. Blir nog billigare att försöka hitta begagnat på skroten (främre avgasröret och katalysatorn).
Om det är rätt eller inte vet jag inte, men mät innerdiameter på den gamla ringen. Det finns 2 olika, 52 mm till "vanliga" motorer (B230F) och 58 mm till motorstarkare modeller (turbo, 16V och V6 motorer). Det finns 2 olika monteringsflänsar också, dessa ersätter dom som sitter som original och som man inte kan byta. Dom gamla får man skära bort när dom är dåliga (vinkelslip). Viktigast är att ändarna är riktigt bra (dom utkonade delarna på främre rör och katalysator). Dessa finns att köpa men får svetsas dit. Här är länk till VParts
https://vparts.se/se/volvo-940/volvo-94 ... ystem.html
Här är en bild när jag bytte ändarna på min. Har "näst ihop" delarna och provmonterat. Sedan tog jag ner allt igen och svetsade det ordentligt
IMG_20140730_195846.jpg
IMG_20140730_195846.jpg (275.51 KiB) Visad 2556 gånger
Jag har återanvänt båda monteringsflänsarna, den högra är original medans den vönstra är en "utbytes". Fick byta främre avgasrör i höstas då det rostat sönder vid fästet mot sprängkåpan men delen jag svetsat på katalysatorn var fortfarande hel (bilden ovan är från 2014) så nu är där nya monteringsflänsar och ring på min 745-a med B234F (16V) motor (stora ringen)
Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?