Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av elisasvensson01
Har skaffat mig en 740 -90 där od:n krånglar. I början funkade den för det mesta, men kunde hoppa i efter en stund ibland och hoppade ur av sig självt ibland. Men sen började den krångla mer och mer och nu har den slutat funka helt. Lampan lyser inte heller. Reläet ser bra ut, har kollat kontakten på solenoiden och det ser också bra ut. Funderar på om man kan behöva byta solenoiden? Har också förstått att dålig/låg oljenivå i lådan kan vara ett problem? Men är det inte konstigt att lampan ändå inte lyser? Men spekulerar bara och tänkte att det är enklare att ta hjälp av nån kunnigare. Är det någon som har några liknande problem som vet vad det kan vara för fel?
av elisasvensson01
Japp, kablarna ser fina ut från knappen till relät, men sen har jag inte kollat kablarna hela vägen från relät ner till kontakten på växellåda. Men kablarna till växellåda ser fina ut på den delen man kan se under bilen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Själva relät brukar också kunna krångla (gamla lödningar som "släpper"). Ny olja kan också göra underverk. Den ska ha "Volvo Thermo oil", men min funkar kanon men Biltema mineralolja typ F/G. Dock bör man byta flera gånger på kort tid om det inte är bytt på länge
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000022984
Har provat syntetisk Dexron II (Mobil) men det funkade inte bra. Dock har jag bytt växellåda, fick aldrig den gamla att fungera när jag övertog bilen, så den byttes ut efter c:a 40000 mil till en som gått 23000 mil och den har funkat kanon i c:a 8000 mil nu
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]