Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
Köpte rengöringsspray för erg, carburator mm. Lambdasonden är jätteskitig. Sprutade i en plast mugg , la lambdan i vätskan och lämnade allt på balkongen över natten. Tänkte att det är vår och plusgrader ( Uppland). Nästa dag har vätskan blivit vit gegga, fick dra loss lambdan från den vita geggan, såg lite gegga i spåren på lambdan. F-n tänkte jag, de är ju syresensorer.
Vet ej hur dessa spår är konstruerade och vet inte hur geggan påverkar lambdan. Vågar jag peta med nål i spåren för att få ut geggan? Värma upp med tändare? Någon som har tips till en fattig ( sista lösningen är en ny; verkligen dyrt) och dum " mekaniker" !
Användarvisningsbild
av lennarte
En Lambdasond behöver du aldrig rengöra, den kan bli över 1000° varm i katalysatorn så f-n ta den skit som blir kvar. Om den skulle vara full av sot och liknade p.g.a fel på motor/insprutning så får du åtgärda det felet först. Sedan "bränns" sonden ren av värmen. Ska du "rengöra" lambdasonden så är det med en kraftig gaslåga eller en gassvets. Värma den så den den blir rödaktig och låta den svalna "av sig själv", kyl den inte.
av bilman
Tvungen ta upp tråden igen, Den lambdan jag rengjorde köpte jag väldigt billigt som reserv. Döm om min förvåning när de hissade upp bilen :-o Det finns ingen lambdasond i bilen. Hålet är pluggat och svetsat runt. Killarna berättade att det finns bilar utan lambdasond, Hade en 745 med lambdasond, hur kan en 945 -97 vara utan? Bilen har gått igenom besiktningarna utan anmärkning. Man undrar ändå varför är lambdasonden är borta? I instrumentbelysning finns en lampa för lambdasonden. Mysko :-o
Användarvisningsbild
av Marlboroman
945'an ska ha en sond. Men en plåtbit och lite svetsning är enklare och billigare inför en försäljning. Med lite kreativ koppling av el så ser man till att lampan släcks och även om sonden är borta så bör motorn i regel klara avgasmätningen.
av bilman
Tack Malboroman för svar! Lampan lyser inte och har inte lyst på de 2 åren jag har bilen. Och som sagt har den gått igenom besiktningen utan anmärkning. Måste man montera sonden igen eller fortsätta som det är?
av bilman
Läste att det inte är bra utan lambdasond, beställde en begagnad via Bildelsbasens hemsida. men det följer med bara den korta stumpen som har en 3stiftkontakt. Var till bilen och satte på tändningen, lambdalampan lyste, innebär detta att sladden från den korta stumpen till inne i motorutrymmet finns kvar i bilen?
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]