Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Undrar om någon vet vad det beror på att tomgången inte går ner när man kör normalt och släpper på gasen. Den kan fortsätta på 2000 varv per minut, trots att man släppt på gasen helt. Det är inte konstant, utan bara ibland. Oftast är tomgången normal, cirka 750 rpm. Ibland går tomgången ner under 500rpm väldigt lågt, så motorn nästan stannar. Både bränslefilter och luftfilter är bytt. Kan inte heller hitta något luftläckage i slangarna. Har någon en ide om vad saken kan bero på? Är tomgångsregulatorn i dåligt skick? Bilen har 15 ägare på nacken och gått 38000 mil. Jag har bytt en väldig massa delar på bilen, så den är i bra skick för övrigt.

Mvh Tobias
av NilsO
Det kan bero på feljusterat gasspjäll, fel på spjällkontakten eller att den är feljusterad, luftläckor (något man kan missa är att det läcker internt i bromsservot så att motorn drar tjuvluft genom den tjocka vakuumslangen till servot). Allt detta stör tomgångsregleringen, och då blir det som du beskriver.

Spjället ska vara helt stängt när man släpper upp pedalen, man ska alltså aldrig försöka ställa tomgången med spjället på dessa. Stoppskruven för spjällaxeln är bara till för att hindra att spjällskivan sliter mot kanterna i spjällhuset.
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]