Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Emilerik1
Hej!
Har köpt en 740-88 med B230F som jag inte får någon gnista på!
Förra ägaren gav upp.
Har bytt lock,rotor,kablar,spole,hallgivare,tändningslås,slutsteg.
Finns det någon som har ett tips på var jag kan hitta ett lättförståeligt elschema?

Jetronic system LH2.2 som jag förstår det.
Sitter en databox Bosch 0 261 201 011 som jag inte bytt!
Finns det något annat jag behöver kolla alternativt byta?
Mvh Jonas
Användarvisningsbild
av lennarte
Sätt en provlampa mellan 1 på tändspolen och jord. Kör på starten, då ska provlampan blinka om det elektroniska fungerar. Blinkar det inte kan det det vara Hallgivaren i fördelaren, tändförstärkare eller liknande. Blinkar den så är det fel på Högspänningen, t.ex tändstift, tändspole, kablar och liknande. Bränslereläet är även ett systemrelä som styr över tänd och bränsleboxen.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Emilerik1 skrev:Hej!
Har köpt en 740-88 med B230F som jag inte får någon gnista på!
Förra ägaren gav upp.
Har bytt lock,rotor,kablar,spole,hallgivare,tändningslås,slutsteg.
Finns det någon som har ett tips på var jag kan hitta ett lättförståeligt elschema?

Jetronic system LH2.2 som jag förstår det.
Sitter en databox Bosch 0 261 201 011 som jag inte bytt!
Finns det något annat jag behöver kolla alternativt byta?
Mvh Jonas
Om du inte gjort det redan.
Kolla jordflätan mellan motorn och karossen.
En liten viktig detalj man lätt glömmer.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

av Emilerik1
Tack för tipset!
Har bytt flätan innan för att vara på säkra sidan!
Vad gäller bränsleboxen, har den och dess funktion någon betydelse för gnistan?
Med vänlig hälsning,
Jonas
av Emilerik1
Tack till dig också Lennart!
Bränslereläet har jag också bytt!
Dock hör jag inget surrande från någon pump när jag slår till tändningen. Får lite olika svar på huruvida det ska låta 2-3 sekunder eller inte. Hör dock att det knäpper till i det och likaså ett relä som sitter i motorutrymmet framme till höger!
Har kollat att hallgivaren funkar och det gör den med spänningsskillnad om öppningen är framför hallgivaren eller inte.
En dum fråga kanske men har motortempgivaren någon betydelse i sammanhanget?
Användarvisningsbild
av GLIZ
Emilerik1 skrev:Tack för tipset!
Med vänlig hälsning,
Jonas
Vet inte men det är där i dom trakterna kring din bils årsmodell som sånna saker börjar byggas ihop med andra delar av bilarnas olika system under huven.

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:
Med vänlig hälsning,
Jonas
Vet inte men det är där i dom trakterna kring din bils årsmodell som sånna saker börjar byggas ihop med andra delar av bilarnas olika system under huven.

Innan allt blir till en enhet som i dagens bilar finns det olika relän till lite av varje. Hittar du inger schema kolla alla relän.

Användarvisningsbild
av lennarte
Det är en ständig fråga om pumparna ska "surra" eller inte med tändring på. Svaret är enkelt, nja. .... på vissa gör dom det och på vissa inte. På äldre (K-Jetronic) och på nyare (typ 940) verkar det som dom gör det, men där emellan verkar det som det finns båda varianter. När motorn går runt (oavsett om den startar eller inte) ska pumparna gå, om tändning är på.
När du startar motorn kall så går den efter "protokoll" så vissa givare (bl.a lambdasonden) är inte inkopplad, men tempgivaren är alltid "med i splelet". Om någon av boxarna inte fått signal från tempgivaren eller om signalen är "orimlig", så "ställer" boxarna sig i "sommarläge", men gnista blir det alltid
Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:
GLIZ skrev:
Med vänlig hälsning,
Jonas

Innan allt blir till en enhet som i dagens bilar finns det olika relän till lite av varje. Hittar du inger schema kolla alla relän.

Att kolla att allt jordar som det ska är också en sak man kan kolla på det mesta utan behov av schema. Kan va lite att klura på för att hitta jordpunkterna.
Sedan är en "bypass" ett sätt att avgöra om ström går igenom systemet. Koppla på ström direkt från strömkälla. På tändsystemet, efter all elektrisk bröte. Bilen lär inte gå att starta så men du får reda på om tändsystemet funkar. Sedan kan man jobba sig sektionsvis mot ordinarie strömkälla och lista ut i vilken sektion felet är i. Sedan jobbar man sig igenom sektionen med en testlampa. Lite tidsödande men gillar man kicken när man hittat och fixat felet helt klart värt det. Kan va nån liten till synes obetydlig grej. Motstånd, kondensator diod, transistor eller brott i elbana som trilskas. Lite svårt att ge guidning i exakt hur igenomsökningen ska göras utan att se krettsen. Kolla på nätet om du kan hitta nån kort förklaring hur man felsöker ett kretskort med testlampa. Med testlampa hittar man oftast endast innom vilket område i kretsen felet är sedan kan man ofta visuellt avgöra vad som "brunnit". Förhoppningsvis är du inte färgblind. Vet inte hur mycket du kan redan men dom små grejerna som ser ut som en liten smällkaramell är färgkodade med sträck i olika färger och olika kombinationer. Ibland kan man tillfälligt lösa problemet med att löda dit en bygel. Kretsen funkar inte optimalt men kan funka tillfredställande för att ta sig till en affär för att köpa originalmotståndet. Bör man inte göra för risken att man bränner mer är stor men om käringen jagar en och kräver kaffe nu kan man chansa lika väl som att få en kavel i skallen.

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:
GLIZ skrev:
GLIZ skrev:Vet inte men det är där i dom trakterna kring din bils årsmodell som sånna saker börjar byggas ihop med andra delar av bilarnas olika system under huven.

Att kolla att allt jordar som det ska är också en sak man kan kolla på det mesta utan behov av schema. Kan va lite att klura på för att hitta jordpunkterna.
Sedan är en "bypass" ett sätt att avgöra om ström går igenom systemet. Koppla på ström direkt från strömkälla. På tändsystemet, efter all elektrisk bröte. Bilen lär inte gå att starta så men du får reda på om tändsystemet funkar. Sedan kan man jobba sig sektionsvis mot ordinarie strömkälla och lista ut i vilken sektion felet är i. Sedan jobbar man sig igenom sektionen med en testlampa. Lite tidsödande men gillar man kicken när man hittat och fixat felet helt klart värt det. Kan va nån liten till synes obetydlig grej. Motstånd, kondensator diod, transistor eller brott i elbana som trilskas. Lite svårt att ge guidning i exakt hur igenomsökningen ska göras utan att se krettsen. Kolla på nätet om du kan hitta nån kort förklaring hur man felsöker ett kretskort med testlampa. Med testlampa hittar man oftast endast innom vilket område i kretsen felet är sedan kan man ofta visuellt avgöra vad som "brunnit". Förhoppningsvis är du inte färgblind. Vet inte hur mycket du kan redan men dom små grejerna som ser ut som en liten smällkaramell är färgkodade med sträck i olika färger och olika kombinationer. Ibland kan man tillfälligt lösa problemet med att löda dit en bygel. Kretsen funkar inte optimalt men kan funka tillfredställande för att ta sig till en affär för att köpa originalmotståndet. Bör man inte göra för risken att man bränner mer är stor men om käringen jagar en och kräver kaffe nu kan man chansa lika väl som att få en kavel i skallen.

Kom på en grej till.
Gammal bil och äldre teknik. Ofta dåligt, inte 100% täta lådor som korten sitteri. Kan räcka att tvätta kretsen.

Använd
T sprit
Något stil 556
Finns även oxide cleaners som städar lite mer.

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]