Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Köpte begagnade hjul till min 940, alufälg(made in germany - ej volvo) med nästan nya kinatillverkade dubbdäck på. Killen som sålde dem hade dem på sin 940 innan den skar och skrotades. Det jag märkte var att hålen för bultarna var större än på de plåtfälgar jag haft i många år. Men, tänkte inte mer på det. Hjulen har suttit på sedan i julas, och jag har bara kört lokalt korta sträckor. Men, igår, började jag höra ett klånkande ljud, metalliskt, som man slår med kammare på metall, och med täta intervaller.

Trodde först jag fått en sten i däck-mönstret, men sen nä, det lät för högt. Stannade bilen, kollade under bilen, kollade om något låg på däcket. Köre ett par hundra meter till och klånkljudet blev plötsligt mkt högre. Stannade bilen, hissade upp vänsterbak, lät som ljudet kom därifrån. Manuellt med händerna snurrar jag på hjulet för att lyssna, och märker då att hjulet sitter löst! Muttrarna(ej bultar) har gängat sig tillbaka ca 2-3 varv! Och hjulet går att vicka i kör och back-riktning ca 2-3(?) cm!

Då undrar jag, gör det något om bulthålen i fälgen är större än bulten? ....har jag fel typ av mutter som inte låser fälgen ordentligt? Jag har en vanlig klassisk mutter, som är aningen, om lite, konad i ena sidan. bild : https://az666937.vo.msecnd.net/32/ad7b0 ... xwidth=700

Jag kollade andra bakhjulet, där behövdes det dras åt ett halft varv. Framhjulen bättre, men några muttrar kunde jag dra åt en liten smula.

Nej, sabotage är uteslutet, då hade man dragit upp muttrarna betydligt mer, och på flera däck än 1. Hjälp!
Det förekommer olika konor på fälgmuttrar och skruvar. Men jag kan inte svara på vilka som är vad eller vilka fälgar som är avvikande. Dra åt muttrarna och kör försiktigt till närmaste däckverkstad. Fråga där vad som är rätt eller fel och bed dom hjälpa dig.
Vissa muttrar är rakt konade, en vanlig vinkel 60°, men det finns fler varianter. Sedan finns det rundade konor också. Men det kanske är lite mer special? Hursomhelst tror jag att det är mer känsligt med aluminium då det är mjukare än stål.
tack.
Jag ställde frågan åp forumet för en tid sedan om man kunde avläsa på fälgen vilken mutter man bör ha, men fick inga svar. Finns massa koder på fälgarna, måste ju framgå tycker man. Det är svårt se formen på fägernas hål, eftersom de sitter djupt försänkta i metallen.

Väcker denna tråden för jag har […]

Sten mellan skiva och bromssköld, eller s&ari[…]

Hej Är det någon som lyckats montera s/[…]

Hjälp att hitta delnummer

Pröva först att få lös rö[…]