Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Moheisssenjr7
Hej! Jag har börjat med att ta ut motorn från en FTT som ska sedan sitta i en Gl. Men ska jag byta hela kabelhärvan också eller kan det sitta kvar på båda bilarna? Och om det behöver bytas. Hur lossat man dem.?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Är det samma bilar http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 3#p1183313 som i den tråden?

I så fall är det enklaste att göra om härvan i GL-karossen så den funkar istället. Är väl bara kablaget till lmm som behöver skarvas och så bygla spridarmotståndet om jag kommer ihåg rätt.

Att byta härva går men är en hel del jobb eftersom härvan till motorn och resten av bilen sitter ihop.
av Moheisssenjr7
Marlboroman skrev:Är det samma bilar http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 3#p1183313 som i den tråden?

I så fall är det enklaste att göra om härvan i GL-karossen så den funkar istället. Är väl bara kablaget till lmm som behöver skarvas och så bygla spridarmotståndet om jag kommer ihåg rätt.

Att byta härva går men är en hel del jobb eftersom härvan till motorn och resten av bilen sitter ihop.

Japp det är samma bilar. Jaha så är det bara de två grejerna som behöver fixas med elen? Samt byta boxarna va?

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Moheisssenjr7 skrev:Jaha så är det bara de två grejerna som behöver fixas med elen? Samt byta boxarna va?
Jag har för mig att det inte är något annat som skiljer. Boxarna måste bytas.
av NilsO
Man behöver sätta dit ett spridarmotstånd (inte bygla bort det). Det saknas på GL och det är viktigt att man kopplar in det, annars förstör man bränslestyrboxen.

Mellan turbon och luftfiltret sitter ett värmeelement som gör att det inte bildas isproppar från vevhusventilationen som sugs in i turbon. Det finns inte på GL. Det är bra att ha vintertid.

Lambdasonden skiljer. På turbomotorn sitter den i "downpipe", precis efter turbon, så försök få med den. (På GL sitter sonden i katalysatorn, men antagligen byter man ju även avgassystemet inkl. katalysator.)
av Moheisssenjr7
NilsO skrev:Man behöver sätta dit ett spridarmotstånd (inte bygla bort det). Det saknas på GL och det är viktigt att man kopplar in det, annars förstör man bränslestyrboxen.

Mellan turbon och luftfiltret sitter ett värmeelement som gör att det inte bildas isproppar från vevhusventilationen som sugs in i turbon. Det finns inte på GL. Det är bra att ha vintertid.

Lambdasonden skiljer. På turbomotorn sitter den i "downpipe", precis efter turbon, så försök få med den. (På GL sitter sonden i katalysatorn, men antagligen byter man ju även avgassystemet inkl. katalysator.)
Har du något tips på hur man kan koppla in ett spridarmotstånd samt hur Jag ska få till det med värmeelementet som sitter på turboinsuget

Hjälp att hitta delnummer

En timme, en kråkfotshylsa och några &[…]

Tjena! Min S80 2.5t tappar all ouphm vid 4000 varv[…]

Vänstra bakre gummibussningen på subfra[…]

Någon som vet vart den givaren sitter ?? tip[…]