ByF skrev:Ja, det är primärt (eller bara) bakvagnen jag inriktar mig på. Bladfjäder? Menar du inte "Spiralfjäde
Det sitter en bladfjäder i plast :-O) tvärs över (från höger till vänster) som är för klen att bära upp bakvagnen om inte lyftfunktionen fungerar i nivåmaten. Detta är för komforten, att den ska vara mjuk utan last
ByF skrev:Tack för förslaget, men det låter inte som en idé jag vill lägga tid på istället för att göra en mer normal lösning permanent. Hade det inte varit lättare för er med att bara skaffa ett par rejäla husvagnsfjädrar direkt? Mindre bök att montera då väl?
Detta var en tid då Biltema bara fanns i Linköping och allt var stängt lördag/söndag.... :lol:
Lösningen blev ju permanent, och fungerade utmärkt i många åt under flera ägare. Har även på flera andra (egna) bilar gjort så. Det fanns förr att "köpa färdigt" något liknade, b.l Monroe hade det i ställer för att montera starkare fjädrar sålde dom stötdämpare men fast monterade progressiva fjädrar för bilar som lastades mycket. Fanns även stötdämpare som man med kompressor (antingen vid macken eller fast monterad kompressor) pumpade i luft för att "stabilisera" bakvagnen, såldes av Volvo som original tillbehör. Var populära bland ungdomar som Hi Jackers när dom ville ha "hög svansföring". På min första bil (Opel Rekord -59) var bakänden allt för mjuk med 6 personer i så jag letade upp ett par Monroe med fjädrar på som skrotades och fjädrarna monterade på mina nästan nya justerbara Bilstein stötdämpare. Blev kanon, dom satt kvar tills bilen skrotades (upprostad) 1976. så tog jag vara på fjädrarna och satte på min då nyrenoverade Volvo PV som jag körde med -80 - 85 och dom sitter nog kvar där än (den såldes -85

)