Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ByF
Jag har en 760 -90 med sunkig nivåmatic som lägger hela bilen på magen och vill byta ut eländet mot coil-overs eller annan traditionell lösning. Det känns som coil-overs vore det mest lämpliga, men jag hörde något om att alla (de flesta?) inte var godkända för besiktning - så jag undrar lite om någon vet någon modell som passar så bra som möjligt (både ang. fästen och höjd, vill inte ha den toklåg)?

Hittade en annan mer traditionell lösning här annars:
http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/ ... Conversion
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det är inte alltid det är bytet till coilovers som ger bekymmer på besiktningen. Det är dem som står inne i hallen med allt nedskruvat i bott och utan hjälpfjädrar som i regel får problem. Sen finns det ju säkerligen billiga modeller från tillverkare som enbart säljer billigt via ebay som inte är godkända också.

Men har inga ambitioner att sänka mer än vad som går med vanliga sänkfjädrar eller absolut behöver kunna justera saker så är en bra kombination av fjädrar / dämpare att föredra.
Användarvisningsbild
av lennarte
Annars är detta en lösning kanske, med ett par bra stötdämpare. Eller kanske använda dom du har? Bara för att "lyftfunktionen" inte fungerar behöver ju inte stötdämparfunktionen vara kass
http://webshop.norrlandscustom.se/katal ... jader.aspx
Min svåger hade en gång en 240 -77 som han skulle dra en husvagn med. Den "knäade" ordentligt med husvagn och lite last i bilen. Vi satte ett par bakfjädrar från en VW Golf av ungefär samma årsmodell utanpå stötdämparna med en bricka och avgas klammer uppe på stötdämpare och fjädern stod i bärarmen på den nedre genomgående bulten till stötdämpare. Vi skulle ta bort detta efter semestern, men det glömdes bort och det satt kvar utan något "prat" från någon besiktningman i många år.
Användarvisningsbild
av ByF
Marlboroman skrev:Det är inte alltid det är bytet till coilovers som ger bekymmer på besiktningen. Det är dem som står inne i hallen med allt nedskruvat i bott och utan hjälpfjädrar som i regel får problem. Sen finns det ju säkerligen billiga modeller från tillverkare som enbart säljer billigt via ebay som inte är godkända också.

Men har inga ambitioner att sänka mer än vad som går med vanliga sänkfjädrar eller absolut behöver kunna justera saker så är en bra kombination av fjädrar / dämpare att föredra.
Aha, oki - så kanske det är med besiktningen... Men varför är vanliga fjädrar+dämpare att föredra framför coilovers då? I mitt huvud lät det som en sån enhet med allt i ett kunde vara simplare, men det kanske det inte alls är? Minns jag inte fel nu så sitter stötarna i fjädrarna och var mkt svåra att demontera vad det verkade då jag tittade på det (jag försökte smygträna på min 960 som har samma bakvagn). Men vad tänkte du på? Pris? Bättre slutresultat? Lättare/Svårare att bygga dit?

Jag har inte alls något emot vanliga fjädrar, men det känns relevant att få på ett par stabila fjädrar som inte kan sjunka då jag har ett kjolpaket jag aldrig vågat montera då den lägger sig då den får stå en liten tid bilen (nu vet jag inte om den någonsin lyfter sig mer).
Användarvisningsbild
av ByF
lennarte skrev:Annars är detta en lösning kanske, med ett par bra stötdämpare. Eller kanske använda dom du har? Bara för att "lyftfunktionen" inte fungerar behöver ju inte stötdämparfunktionen vara kass
http://webshop.norrlandscustom.se/katal ... jader.aspx
Min svåger hade en gång en 240 -77 som han skulle dra en husvagn med. Den "knäade" ordentligt med husvagn och lite last i bilen. Vi satte ett par bakfjädrar från en VW Golf av ungefär samma årsmodell utanpå stötdämparna med en bricka och avgas klammer uppe på stötdämpare och fjädern stod i bärarmen på den nedre genomgående bulten till stötdämpare. Vi skulle ta bort detta efter semestern, men det glömdes bort och det satt kvar utan något "prat" från någon besiktningman i många år.
Tack för förslaget, men det låter inte som en idé jag vill lägga tid på istället för att göra en mer normal lösning permanent. Hade det inte varit lättare för er med att bara skaffa ett par rejäla husvagnsfjädrar direkt? Mindre bök att montera då väl?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Fjädrar + dämpare skruvar man ihop och så fungerar det ändå tills något går sönder. Beroende på komponentval kan man komma undan rätt billigt, men det finns dyra grejer också. Det finns ju justerbara dämpare om man vill kunna justera lite.

Att köpa coilovers är en konst i sig. Dels så lär man ha kolla på vad det är för topplagringar och dels vilka justeringsmöjligheter man har och behöver.
Och så lär man ju tänka på att dem fälgar man har nu kanske inte går fritt från fjädern/ringarna. Många billiga coilovers är ju bara justerbara i höjd. Och det gör ju också att desto lägre desto stummare blir det. Och så gäller det ju att tänka på vad det för material i gängorna, speciellt om man kör vintertid. För tänker man sig inte för så rostar gängorna ihop.
Sen finns det ju olika topplagringar och deras inverkning på komforten. Och hur justerbara dem är för det varierar också en hel del. Och så är det ju det där med hur hårda fjädrar man ska ha, beroende på vad bilen väger och hur den ska användas. Men för att kunna labba mef andra fjädrar så lär ju dämparna vara justerbara.

Och på 7/900 serien så lär man ju kapa och svetsa om fjäderbenen fram om man vill ha coilovers fram.

Så i min värld så är fjädrar/dämpare en enklare väg att gå - så länge man inte behöver kunna justera eller vill kunna sänka rejält.
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Känns som att ts största problem är bakvagnen så där vet ja inte om de finns en färdig lösning. Ett alt är ju byta till vanliga 940 dämpare och en bladfjädern som är för bilar utan nivåreglering då blir den ju original höjd och sjunker inte ihop om man inte kastar kofferten full med grejer
Användarvisningsbild
av ByF
robinb3rgsten skrev:Känns som att ts största problem är bakvagnen så där vet ja inte om de finns en färdig lösning. Ett alt är ju byta till vanliga 940 dämpare och en bladfjädern som är för bilar utan nivåreglering då blir den ju original höjd och sjunker inte ihop om man inte kastar kofferten full med grejer
Ja, det är primärt (eller bara) bakvagnen jag inriktar mig på. Bladfjäder? Menar du inte "Spiralfjäder"?
Användarvisningsbild
av lennarte
ByF skrev:Ja, det är primärt (eller bara) bakvagnen jag inriktar mig på. Bladfjäder? Menar du inte "Spiralfjäde
Det sitter en bladfjäder i plast :-O) tvärs över (från höger till vänster) som är för klen att bära upp bakvagnen om inte lyftfunktionen fungerar i nivåmaten. Detta är för komforten, att den ska vara mjuk utan last
ByF skrev:Tack för förslaget, men det låter inte som en idé jag vill lägga tid på istället för att göra en mer normal lösning permanent. Hade det inte varit lättare för er med att bara skaffa ett par rejäla husvagnsfjädrar direkt? Mindre bök att montera då väl?
Detta var en tid då Biltema bara fanns i Linköping och allt var stängt lördag/söndag.... :lol:
Lösningen blev ju permanent, och fungerade utmärkt i många åt under flera ägare. Har även på flera andra (egna) bilar gjort så. Det fanns förr att "köpa färdigt" något liknade, b.l Monroe hade det i ställer för att montera starkare fjädrar sålde dom stötdämpare men fast monterade progressiva fjädrar för bilar som lastades mycket. Fanns även stötdämpare som man med kompressor (antingen vid macken eller fast monterad kompressor) pumpade i luft för att "stabilisera" bakvagnen, såldes av Volvo som original tillbehör. Var populära bland ungdomar som Hi Jackers när dom ville ha "hög svansföring". På min första bil (Opel Rekord -59) var bakänden allt för mjuk med 6 personer i så jag letade upp ett par Monroe med fjädrar på som skrotades och fjädrarna monterade på mina nästan nya justerbara Bilstein stötdämpare. Blev kanon, dom satt kvar tills bilen skrotades (upprostad) 1976. så tog jag vara på fjädrarna och satte på min då nyrenoverade Volvo PV som jag körde med -80 - 85 och dom sitter nog kvar där än (den såldes -85 :cry: )
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
ByF skrev:
robinb3rgsten skrev:Känns som att ts största problem är bakvagnen så där vet ja inte om de finns en färdig lösning. Ett alt är ju byta till vanliga 940 dämpare och en bladfjädern som är för bilar utan nivåreglering då blir den ju original höjd och sjunker inte ihop om man inte kastar kofferten full med grejer
Ja, det är primärt (eller bara) bakvagnen jag inriktar mig på. Bladfjäder? Menar du inte "Spiralfjäder"?
Ja antog att du har multilink axel i bak på bilen då ät de en tvärgående bladfjädern i nån slags plast. Om inte de är det så passar ju vanliga 740 o 940 grejer
Hjälp att hitta delnummer

En timme, en kråkfotshylsa och några &[…]

Tjena! Min S80 2.5t tappar all ouphm vid 4000 varv[…]

Vänstra bakre gummibussningen på subfra[…]

Någon som vet vart den givaren sitter ?? tip[…]