Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena,
Jag har en riktigt fin bevarad 744 -88 5vxl GLE, 18000mil, rostfri.
Jag hade vibrationer vid motorbroms, bytte stödlager + stödlagerhållare volvo original, märkte upp kardan position innan demontering. Efter bytet har vibrationer vid motorbroms försvunnit, men jag har istället jobbiga vibrationer från 70-100kmh, efter 110kmh försvinner det. Det måste vara stödlager eller hållaren som gjort detta, eller så har kardan fått en liten knix efter bytet av lagret.
De på volvo i falun och borlänge säger att det är ett vanlig problem, kardan är tydligen väldigt känsliga, tipsade om att sätta dit en slangklämma på kardan, prova olika positioner med bakhjulen upp-pallade och någon som gasar. Det blev bättre, men jag vill åtgärda problemet helt, bilen var ju helt vibrationsfri innan vid 90kmh.

Har läst att man kan prova skära bort någon gummikant som tydligen kan vara problemetet, någon som vet om volvo orginal har detta problem? Vet inte vilken gummikant de menar..

Ska man prova köpa stödlagerhållare från KL racing istället?
Eller lämna in hela kardan till någon som balanserar?

Jättetacksam för svar om någon haft liknande problem.
Jag har också köpt mitt på Biltema och det funkar också fint. Har en annan och grövre kardanstång (inte samma lagring) på min (16V motorn och M46 låda). Kan vara samma som "White". Dock hade dom inte lager i lager då ??:-/ :lol: så jag petade bort ena tätningen och fyllde i nytt fett. Det funkar också om man är försiktig, det är c:a 4 år sedan. Jag passade på att smörja kardanknutarna när jag ändå hade stången nere, det är bara då man man göra det. Det sitter en "plugg" i korset (inte i alla kors) som man kan skruva bort och ersätta med en smörjnippel. Man kommer bara åt att smörja den när stången är nerplockad så jag satte tillbaka pluggarna efteråt.
Senare modeller av kardanstång har en splines borttagen så man kan inte sätta ihop det fel, vet ej från vilken årsmodell. Kommer inte ihåg om jag har det på min (-88B)
Hjälp att hitta delnummer

En timme, en kråkfotshylsa och några &[…]

Tjena! Min S80 2.5t tappar all ouphm vid 4000 varv[…]

Vänstra bakre gummibussningen på subfra[…]

Någon som vet vart den givaren sitter ?? tip[…]