Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av the_dolph
Skulle åka ut en sväng idag med bilen. Vred om nyckeln och den startade för att sedan dö någon sekund senare. Provade flera startförsök men utan resultat.

Startmotorn går men inget mer. Har bytt bränslepumpsrelä för ett tag sedan och den har gått fint.

Tänkte att det kunde vara störningsrelät framför vänster framhjul så jag bytte den. Ingen skillnad.

Kollade även säkringarna i kupen som har med bränslepumpen att göra och den var hel.

Har ca lite mer än 1/4 tank kvar. Bör ej vara soppabrist. Låter mer som han inte ville skicka fram mer bränsle. Igår gick bilen som han skulle.

Tur att den står hemma på parkeringen iallafall :)

Vad kan jag testa mer?

Mvh Lars
av NilsO
Lyssna om du hör bränslepumpen när du slår på tändningen. Den ska gå någon sekund när du vrider nyckeln till läge II, och sedan stängas av igen. Pumpen sitter i tanken på din bil, och det går att höra den inifrån kupén, men kanske enklare att be någon annan att vrida om nyckeln och t ex lyssna vid ena hjulhuset – där hörs den rätt tydligt om den fungerar.
av nivenko
När min plymouth under 70-talet inte fick bränsle trots att det var över halv tank var problemet att det var ett litet hål i bränsleröret så att pumpen bara sög luft när nivån hade sjunkit tillräckligt. En möjlig felkälla kanske.
av NilsO
Njae, just det kan inte hända på 940 årsmodell 98 eftersom bensinpumpen bokstavligt talat sitter monterad i botten av tanken, under ytan på bränslet. Därför kan den inte suga in luft så länge inte tanken är nästan precis tom. Om det uppstår en läcka någonstans på ledningen från tanken till motorn så läcker det istället ut bränsle. Om läckan är såpass stor så att allt bränsle från pumpen läcker ut så att motorn inte startar, så skulle man märka det på lukten och pölen under bilen efter något startförsök.

Däremot är det ett ganska vanligt fel att bränslepumpen går sönder. Det gör den typiskt när bilen står stilla, bara sådär – inte medan man kör. Man kan som sagt höra den när den arbetar. Har man en 940 av sen årsmodell så kan man lyssna hur pumpen låter när bilen fungerar, just för att veta skillnaden när den inte fungerar. (De tidiga årsmodellerna av 940 har ett annat arrangemang med två bränslepumpar.)
Användarvisningsbild
av the_dolph
Testade att lyssna efter bränslepumpen men hörde inget. Tog och ringde falck så de kom och hämtade den. Nackdelen med semestertid är att de tidigast har tid på verkstan i slutet av veckan alt nästa vecka :( Får ringa falck igen imorgon och kolla om jag kan få en hyrbil.
Användarvisningsbild
av the_dolph
Det var bränslepumpen som håller på att ge upp :( Blir ett byte så man får tillbaka pärlan ngn gång. Dock tidigast i början av kommande vecka.
av NilsO
Det är nog nästan det vanligaste felet när de bara lägger av sådär från en dag till en annan. Pumparna verkar hålla sådär 20 000 – 30 000 mil...
Användarvisningsbild
av the_dolph
Kanske det är därför den har vägrat starta ibland på en gång när man har tankat eller handlat.
Användarvisningsbild
av the_dolph
Hoppas de blir klar med bilen på verkstaden snart. Fick ut en renault talisman som hyrbil via försäkringen.
Hjälp att hitta delnummer

En timme, en kråkfotshylsa och några &[…]

Tjena! Min S80 2.5t tappar all ouphm vid 4000 varv[…]

Vänstra bakre gummibussningen på subfra[…]

Någon som vet vart den givaren sitter ?? tip[…]