Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Zimow
#1176200
Hej, var och besikta bilen idag och fick några fel, bland annat på avgaserna.
CO 7.3 (0,5) HC 196 (100)
CO2500 (6.0) LAMBDA 0.87 (0.96-1.04)

bra att veta är att bilen inte har kört mycket på senare tid och ifall detta kan ha påverkat. Bilen hade även bara varit igång i 15 minuter innan han tog värderna. Vad behövs fixas för klara miljökontrollen?

Borde inte gamla volvos ha högre max gräns än nyare bilar har?
Användarvisningsbild
av Nexus
#1176222
Min 740 88B har klockrena avgasvärden. 28000+ mil.
Fick byta lambbasond förut då den drog typ 2-3 liter milen och avgaserna lukttda apa
av NilsO
#1176238
Motorstyrningen arbetar i "nödläge" ("limp home mode"). Det beror på att någon del av systemet inte fungerar som tänkt, och då får man sådana avgasvärden. Avgasreningslampan (lambdalampan) lyser antagligen, och under alla omständigheter finns felkoder att läsa ut. Man ska egentligen inte köra med bilen om avgasreningslampan lyser, mer än att ta sig hem eller till verkstad – risk för följdskador.

Det är rätt meningslöst att gissa eftersom det kan bero på jättmånga olika saker – kabelbrott, avhoppad vakuumslang, läckande insugspackning, kanske igensatt luftfilter (men MYCKET igensatt isåfall – det är insprutningsmotor), någon trasig sensor, etc etc.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1176336
Skrev detta igår eftermiddag, sedan kraschade visst hemsidan så jag sparade ner det.... men det gäller nog fortfarande :lol:
Från 1989-01-01 gäller dom strängare regler med katalysator så din bil är nyare än många på detta forum.... :lol:
Ordentligt varmkörd motor i gott skick och relativt nyservad vad gäller olja, filter, tändstift är nog ett måste. Sedan har du sådan tur att "dom "vred om kniven" ytterligare ett varv 1993 så du har både "Puls Air" och EGR-ventil på din motor. EGR-ventilen kollar dom inte längre men det är bra om den fungerar. Fungerar inte Puls Air är det nog problem med motorstyrningen. Kolla först om du har någon läcka på avgasröret före katalysatorn, det kan lura Lambdasonden så bränsleboxen får fel signaler och "öser på" med mer bensin i tron att motorn går magert. Du kan ta ut felkoder som hjälp i felsökningsarbetet. Lyser inte motorstörningslampan?? Kolla här hur du kollar felkoder om du inte vet det
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_940.pdf
av S80_140HK
#1176351
Rejäl service och översyn av vakumslangar etc gör mer än vad man tror. Ordentlig varmkörning innan besiktning så katten verkligen är varm. Om bilen fortfarande inte går igenom efter att du kollat det som föreslagits ovan och bilen inte har några felkoder så är det kanske dags att fundera på om katten gjort sitt. Hade en 745 -91 förra året som hade strul med värden, hade stått still i många år vid första försöket att besiktiga. Avgasvärden åt pepparn, service halverade vissa värden men det var fortfarande inte bra. Bytte katten och sen gick den igenom utan konstigheter.

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]

Är det inte enklare att byta bil eller skaffa[…]

Gäller det VEA så sitter det ju bredare[…]