Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvolotten
Hej! Jag har precis upptäckt att min 740 -88B står o läcker vatten. Efter en koll kan jag konstatera att det är själva kylarn som droppar i underkant,vid fästet i karossen, på vänster sida. Är det nån idé att ens försöka täta med kylartätning (sånt man häller i vattnet) eller är det bara att gilla läget o köpa ett nytt? Är egentligen inte så pigg på att hälla i nödlösningar men eftersom ekonomin är lite ansträngd denna månad känner jag att jag måste undersöka möjligheterna. Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Frrla
På min gamla BMW för flera år sedan for flera flänsar åt pipan i nederkant när de va varmt ute och trycket ökade på i stadskörning. Eftersom jag var strandad 10 mil hemifrån mitt i en storhelg köpte jag några tuber kemisk metall, lacknafta, sandpapper och en stålborste på macken jag fick stopp på. Ett par timmar senare var jag därifrån och körde 2veckor tills jag fick rätt kylare. Den nya gick sen också sönder så fick använda den lagade kylaren igen någon vecka. Gav sedan bort den till någon och har inte hört något mer.
Användarvisningsbild
av lennarte
Är det en liten läcka kan man köra kortare perioder utan kylarlock (eller i alla fall lossat lock) då blir det inget tryck i kylaren och det läcker inte så mycket. Jag gjorde en nödlösning på min PV en gång, en liten paket (någon matsked) finmalen vitpeppar. Det höll i alla fall dom 6 år (8000 mil) jag körde den. Det var ett annat kylsystem (inte lika högt tryck) men det bör hålla ett tag. Gjorde samma sak med min Mazda Pick Up några år senare, men det höll "bara" några veckor. En kompis fick läck på kylaren på sin traktor mitt i vårarbetet, han hade ingen finmalen vitpeppar så han tog finmalen kanel istället. Det var inte så bra, han var konstant fikasugen den våren. Det luktade nybakade kanelbullar..... Kylaren höll i alla fall :lol: tills han fick tid att "laga den riktigt".
av NilsO
Skulle inte rekommendera kylartätning, inte heller kanel, vitpeppar eller liknande. Isåfall hellre en begagnad kylare, vilket man nog kan få för någon hundralapp eller så. Kolla t ex Facebook-grupperna för begagnade Volvodelar.

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]