Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lordferne
Nu är det såhär att jag var ute och körde och när jag var 1 min från huset så börja den dö som att den hade fått slut bensin. När ja fick hem den så gick den ha igång på låga varv men om man gasade på lite så dog den direkt. Dagen efter gick den inte starta över huvud taget så vi kollade tändningen och den var heldöd och vi kikade även returslangen men inget där heller. Den är utrustad med larm med magnetkontakter och sånt. Kan de vara så att den har nån sorts immobiliser eller är det någon som har nåt tips. vi har bytt relä och kollat alla säkringar men ingen skillnad. Hjälp/tips uppskattas :D
Användarvisningsbild
av frallanfree
Om jag inte har helt fel så bör väl bara bilarna med automat ha startspärren som är en kontakt som sitter vid växelväljaren om man tar bort kåpan med mera, jag hade liknande fel när min gamla Volvo 945 -93 turbo med automat vägrade starta.

Min lösning på ovanstående fel var att jag drog ut en egen kabel från tändningslägets plus direkt till startmotorn.

Däremot så bytte vi sedan till ny startspärr och därefter hade vi inte några fler problem.

Skriv gärna vad du har för motor och låda så övriga här på forumet vet vad du har för något, kommer bli enklare att ge tips och råd då.

En sak till det kan ju spöka lite med tändrosen (delen som sitter i baksidan av själva tändlåset) kostar inte mycket att hämta på skroten och byta, har för mig det är två skruvar men kan vara lite bök under intrumentpanelen och få bort den bara.

Du kan ju även kolla om vevaxellägesgivaren är hel och har 170ohm +-30ohm (du mäter den genom stift 1 och 2 i kontakten med multimeter), denna sitter bakom motorn i toppen av växellådan, kabeln går upp vid fördelaren ungefär.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om det är mindre än halv tank och bensinpumpen som sitter i tanken slutat fungera (modeller med 2 pumpar) så orkar inte huvudpumpen hålla bränsletrycket uppe. Om du öppnar tanklocket, sätter örat mot och låter någon "köra på starten" så ska det "surra i tanken". Just -92 års 740 brukar ha Rex/Regina tänd/bränslesystem och har då bara en pump (sitter i tanken). Det sitter då en "4-kantig" tändspole på vänster sida i motorrummet, övriga har en "vanlig rund" tändspole vid höger gångjärn till motorhuven (passagerarsidan) och då är det något annat fel
av lordferne
frallanfree skrev:Om jag inte har helt fel så bör väl bara bilarna med automat ha startspärren som är en kontakt som sitter vid växelväljaren om man tar bort kåpan med mera, jag hade liknande fel när min gamla Volvo 945 -93 turbo med automat vägrade starta.

Min lösning på ovanstående fel var att jag drog ut en egen kabel från tändningslägets plus direkt till startmotorn.

Däremot så bytte vi sedan till ny startspärr och därefter hade vi inte några fler problem.

Skriv gärna vad du har för motor och låda så övriga här på forumet vet vad du har för något, kommer bli enklare att ge tips och råd då.

En sak till det kan ju spöka lite med tändrosen (delen som sitter i baksidan av själva tändlåset) kostar inte mycket att hämta på skroten och byta, har för mig det är två skruvar men kan vara lite bök under intrumentpanelen och få bort den bara.

Du kan ju även kolla om vevaxellägesgivaren är hel och har 170ohm +-30ohm (du mäter den genom stift 1 och 2 i kontakten med multimeter), denna sitter bakom motorn i toppen av växellådan, kabeln går upp vid fördelaren ungefär.
Vet inte vad jag har för låda den är 5petad ingen overdrive men jag har en b230f.

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]