Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Antelund
Hej
Har en Volvo 740 som det försvinner olja ifrån. Förra veckan hade jag halva oljestickan och idag var det bara 3mm på den (gått ca 17mil). Har svårt att tänka mig att det läcker ut så mycket då den bara fuktar från toppackningen och har inte sett några andra läckor heller,det är inte heller några oljefläckar under den.
Kan även tillägga att oljetryckslampan lyser i ca 10-15 sekunder när man startar den när den är kall.
Någon som vet vad felet skulle kunna vara?

M.V.H Andreas
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det händer att det rostar hål i oljetråget, kontrollera. Kan även vara att en igentäppt vevhusventilation orsakat att en eller flera axeltätningar läcker. Det som kan vara allvarligast är att oljetryckslampan lyser så länge, kan vara oljepumpen som är sliten, botten av tråget fyllt med gegga eller att röret mellan oljepump och botten av tråget är defekt.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av frasse4
Vad sitter det för oljafilter på? På volvo org sitter en backventil så att inte filtret töms ner i tråget nör motorn stannar. Har man ett filter utan backventil tar det märkbart längre innan oljetrycket kommer eftersom det är ett ganska stort filter. Men 10 s låter länge...
av Antelund
Svårt att tänka mig det då oljetrycket började krångla ca 3 månader efter senaste oljebytet. Bytte även olja och filter igår då någon sa att viskositeten blivit sämre

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]