Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tja!

Köpte bilen med trippmätaren ur funktion. Har googlat runt lite och komer till mestadels fram till att kugghjulet kan vara trasigt. Allt annat fungerar förutom klockan då. Men helt plötsligt när jag åkte en bra bit så började trippmätaren att mäta igen och därmet började milen ändras också. Detta fick mig då att fundera är det verkligen kugghjulet som är paj eller är det nån givare? Efter att jag stängt av bilen och startat den igen så fungerade det inte. Vill helst få så mycket information om vad det kan vara innan jag monterar isär den där jäkla nålen på hastighetsmätaren, den verkar svår haha.

MVH
Jag använder en mobiltelefon med en app som trippnätare som sitter i en vanlig mobilhållare Den har inget fungerande simkort men har laddat ner appen via mitt bredband och det funkar något så när i alla fall. Bilprovningen "gnällde " på den men när jag förklarat att själva hastighetsmätare i bilen fungerar så var det lugnt....
Just de det kan ju vara smart!

Dock måste jag tillägga nu som jag kom på. Hastihetsmätaren fungerar oftast men ibland så stål den på 0 när man åker. Men då brukar jag få banka till lite grann på instrumentbrädan så hoppar den igång :D
Glapp i det elektriska är inte ovanligt, jag hade samma problem. Fick banka då och då, läste på om dåliga lödningar och sådant och bestämde mig för att göra ett försök. Plockade ut och isär hela instrumentet och kom underfund med att detta ska jag inte ge mig på, det var alldeles för många löningar i flera lager kretskort så jag plockade ihop det orört. Den har fungerat perfekt sedan dess (4 år ungefär) men sedan stannade tripp och vägmätaren för något år sedan.
Ja precis. Jag kollar också på lödningarna men det verkar bra tycker jag men vågar inte heller riktigt ge mig på dedär. Finns det nått smidigt sätt att ta bort den röda visaren på hastighetsmätaren? Känns som jag ska bryta något haha
anglhz skrev:Ja precis. Jag kollar också på lödningarna men det verkar bra tycker jag men vågar inte heller riktigt ge mig på dedär. Finns det nått smidigt sätt att ta bort den röda visaren på hastighetsmätaren? Känns som jag ska bryta något haha
Det vet inte jag, så långt kom jag inte i min mätare innan jag satte ihop den igen. Någon annan har jag inte "gått så djupt i" utan då bytt mätarhuset mot ett begagnat.

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]