Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
jag var ute och sladdade idag med min volvo 944 -91(b230fd) , helt plötsligt började lambdasonden lysa, jag valde att börja bege mig hemåt men när jag väl började närma mig så ville den inte accelerera utan började varva ner istället men efter någon sekund så accelererade den. En stund efter det så började den ännu sämre, avgasröret smällde x antal ggr och den ville verkligen inte gasa, till slut när jag stod stilla vid ett rödlyse så märkte jag att den inte ville hålla sig vid liv på tomgång utan la av istället. Den la även av på tomgång nästan direkt när jag stannat. Vad kan det vara för fel? Tacksam för svar
Den brandgula lampan betyder att det finns en eller flera felkoder lagrade. Du kan läsa ut dem ganska enkelt i motorrummet, det finns instruktioner på forumet om hur man gör.

(Motorn B230FD fanns inte på årsmodell 91, så kanske har du skrivit fel antingen på motorkoden eller årsmodellen? Det skiljer lite mellan motorerna, så kanske får du bättre förslag om vad som kan vara fel om uppgifterna är helt rätt.)
FB har en 531 topp och vx3 kamaxel vilket ger lite extra kraft. Jag tror att du finner felkällan antingen i tändningssystemet, glappkontakt eller komponentfel, eller kanske att kamremmen hoppat något hack.

Mvh GK

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]