Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Börjar med att berätta att samma fel hade jag för ca fem år sedan som bara försvann från ena till andra dagen efter att den stått still i ca 2 veckor.
Felsymtom.
Startade bilen i dag efter en vecka stillastående, motorn knackade precis som för fem år sedan.
Knacket fanns redan vid start då som nu och hänger med varvtalet.
Kamremmen blev bytt utan något problem eller missljud innan den blev stående den veckan.
Min fundering är om det är knacksensorn som spökar. Ohm värdet (multimeter) är oändligt = avbrott enligt min mening. Har läst om ett värde vid 5 megohm.
Felkod 2-3-2 Lambdaregleringen, mager eller fet, tomgång.
Motorn är förvånansvärd ren från olja förutom just vid givaren. Har funderingar på att lossa sensorn och göra rent där oljan finns, ett tips jag har läst. Åtdragningsmoment 20 kp.
Byte olja och filter mellan 500-1 000 mil varje år i vår ägo de sista 13 åren.
Någon som har ide eller tips om felet?

Bilen är en:
940 -91 B230FB 35 000 mil

Lennart
Ditt problem måste vara mekaniskt, det kan inte ha med knacksensorn att göra.

Knackdetekteringen gäller bara "knackningar", detonationer av luft/bränsleblandningen, vid belastning av motorn. Dessutom börjar knackdetekteringen inte arbeta förrän motorn är varm.
Okej!
Jag är väldigt brydd vad det kan vara som bara kom och försvann från ena till andra dagen förra gången och nu igen, knackar.
Det är flera tusen mil emellan gångerna.

Lennart
Funderar på om det kan vara en lyftare som kärvar, ”hänger sig” inte håller trycket.
Ska lyfta på ventillocket om tid ges i morgon och se om alla lyftare har normalt tryck.

Lennart
De sitter väll inga "lyftare" på dessa motorer. kammen ligger rakt över och går mot brickor som pressas ner av kammens nockar för att styra ventilerna. kan ju vara nått fel där men eftersom de inte alltid låter (kall/eller varm) blir man ju fundersam.

Fel bränsleblandning kan ju ge ett knackande ljud vilket du har indikation på.
Du kanske har mycket sotavlagringar i motorn. så de kanske är dags för en ur-sotning också. finns massor med olika trix att utföra det på.
Hej!
Du har helt rätt ”Frrla”.
Tankevurpa av mig. ??:-/ Det finns inga tryckare som inte kan hålla trycket ”hydrauliska lyftare”.
Tanken på hydrauliska lyftare var att även min gamla bil som är 50 år gammal, har den typen av lyftare ”hydrauliska” som kan låta ibland.
Jag tänker lyfta på ventillocket, inget större jobb och se om det kan vara någon ventiltryckare som spökar ”ventilspelet”.

Lennart
av rid54
Sido-information... Jag tror att knacksensorn är piezoelektrisk, som en gammaldags kristallmikrofon. Då torde resistansen vara mycket hög. Sedan filtreras signalen för att motorstyrningen ska "höra" de frekvenser som är typiska för detonation och spikning. Mekaniskt "knack" är nog för låg frekvens för att vara intressant.
Hej igen!

Ny info.
Startade motorn i dag och knacket var betydligt mindre. ?:-/
Har känt på tryckarna och ingen sitter fast eller avviker från de övriga, gäller även ventilspelet.
Det enda som jag märkt var att en tändstiftshatt inte suttit fast på tredje stiftet ordentligt. Såg ut som det har varit en del överslag, tändstiftshatt och tändstiftet. Skiljde sig från de andra tändstiftshattarna.
Startade motorn igen efter översynen med ett knack som nästan var borta. ??:-/ Lät motorn bli varm på tomgång och knacket är borta igen så som förra gången.
Tråkigt fel på bilen med fungerande bensinvärmare och Ecc med två år gammal kondensor som kyler samt ganska fri från rost.
Tack alla för era svar. :idea:

Lennart
av rid54
Det är ju intressant hur "knackfrekvensen" håller sig till motorvarvet. Om det följer varvtalet som du nämner, så är det ju också intressant om det är vevaxelfrekvens, kamaxelfrekvens eller nån annan frekvens (spännrulle, AC-kompressor/koppling, generator...). Det finns så mycket som kan knacka, liksom. Jag hade en 245 av senare modell, den hade ett obehagligt kolvknack när den var kall ("piston slap" kallas det på engelska. Kolvarna är slitna i nedre delen och låter illa när de "kantrar" vid tändningen. Försvinner ofta när motorn blir varm (kolven expanderar)). Vore det lager eller kolvbultar eller nåt, skulle det inte försvinna när motorn blir varm. Påverkas ljudet av motorbelastning?
Hej igen!

Ny kort info.
Startade motorn i dag och ett lågt knackljud hördes. Prövade med att lägga i driven med foten på bromsen och gasa lite, knacket (slamret) följde varvtalet och ljudmässigt var det ganska oförändrat. Kanske ett liter svar till ”rid54”. Har lite svårt för att avgöra vilken del av motorn som missljudet följer, knaket.
Har även svårt att med stetoskop hör var ifrån ljudet kommer.
Är fortfarande fundersam på detta oljud/missljud som kom efter bilen stått still i en vecka så som förra gången från ena till andra dagen.
Jag satte på elmotorvärmaren vid 10 tiden framtill kl 13 och startade motorn utan att det knackade, fattar ingenting.
Ny olja och ett nytt försök i morgon, utan motorvärmare under natten.

Lennart

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]