- tor 02 mar 2017, 18:19
Hej!
Börjar med att berätta att samma fel hade jag för ca fem år sedan som bara försvann från ena till andra dagen efter att den stått still i ca 2 veckor.
Felsymtom.
Startade bilen i dag efter en vecka stillastående, motorn knackade precis som för fem år sedan.
Knacket fanns redan vid start då som nu och hänger med varvtalet.
Kamremmen blev bytt utan något problem eller missljud innan den blev stående den veckan.
Min fundering är om det är knacksensorn som spökar. Ohm värdet (multimeter) är oändligt = avbrott enligt min mening. Har läst om ett värde vid 5 megohm.
Felkod 2-3-2 Lambdaregleringen, mager eller fet, tomgång.
Motorn är förvånansvärd ren från olja förutom just vid givaren. Har funderingar på att lossa sensorn och göra rent där oljan finns, ett tips jag har läst. Åtdragningsmoment 20 kp.
Byte olja och filter mellan 500-1 000 mil varje år i vår ägo de sista 13 åren.
Någon som har ide eller tips om felet?
Bilen är en:
940 -91 B230FB 35 000 mil
Lennart
Börjar med att berätta att samma fel hade jag för ca fem år sedan som bara försvann från ena till andra dagen efter att den stått still i ca 2 veckor.
Felsymtom.
Startade bilen i dag efter en vecka stillastående, motorn knackade precis som för fem år sedan.
Knacket fanns redan vid start då som nu och hänger med varvtalet.
Kamremmen blev bytt utan något problem eller missljud innan den blev stående den veckan.
Min fundering är om det är knacksensorn som spökar. Ohm värdet (multimeter) är oändligt = avbrott enligt min mening. Har läst om ett värde vid 5 megohm.
Felkod 2-3-2 Lambdaregleringen, mager eller fet, tomgång.
Motorn är förvånansvärd ren från olja förutom just vid givaren. Har funderingar på att lossa sensorn och göra rent där oljan finns, ett tips jag har läst. Åtdragningsmoment 20 kp.
Byte olja och filter mellan 500-1 000 mil varje år i vår ägo de sista 13 åren.
Någon som har ide eller tips om felet?
Bilen är en:
940 -91 B230FB 35 000 mil
Lennart
S80 -05 2,5T aut Four-C Business ++ 21 000 mil
XC90 -05 2,5T 26 000 mil
PPC läsare
Nacka
XC90 -05 2,5T 26 000 mil
PPC läsare
Nacka